Maandag 25/10/2021

Veni vidi vino

Help, al die flessen in de supermarkt! Hoe ziet u door de bomen het bos nog?

Laten we het gewoon toegeven: wij mannen zijn wijnmacho's. Bestaat er nu iets op de wereldbol waar we liever mee uitpakken dan met een prachtig flesje?

Toch zijn het de dames die het in de winkel voor het zeggen hebben. Liefst zeventig procent van alle wijnen die verkocht worden in de grootdistributie, belandt in het winkelkarretje van een vrouw. Het valt op dat zij vooral de doordeweekse wijn kiest. Zodra het gaat om wijn voor bij een bezoek of als cadeau, neemt hij graag het heft in handen. Zodra we indruk willen maken, dus. Typisch.

Daarom gaan wij mannen gebukt onder het etikettendrinkerssyndroom. We houden ervan om te kiezen voor vaste waarden en klinkende herkomstbenamingen zoals Barolo, Pomerol, Ribera del Duero, Brunello di Montalcino, Saint-Émilion, Saint-Julien, Nuits-Saint-Georges, Châteauneuf-du-Pape... In de winkel durven we de prijs weleens uit het oog te verliezen en zwaar boven ons budget te gaan.

Vrouwen kopen voorzichtiger, budgetvriendelijker en laten zich gemakkelijker verleiden door een funky etiketje dan door een klinkende naam. Vandaar dat de gouden letters, krullen, kasteeltjes en grote woorden als grande cuvée steeds vaker plaatsmaken voor toffe lay-outs en lettertypes. Veel kopers raken sneller geïntrigeerd door een eendje met een hoed op dan door een muffe engel.

Maar... en dat geldt zowel voor hem als voor haar: vroeger was het wel een gemakkelijkere klus om niet door de mand te vallen bij je tafelgenoten. Een jaar of twintig geleden, toen ik aan de slag ging als sommelier, had je twee hoofdstukken op een wijnkaart: 'Frankrijk' en 'Buitenlandse wijnen'. Alsof Frankrijk als een soort achtertuin bij ons land hoorde. Die buitenlandse lijst telde dan bijvoorbeeld twee wijnen uit Rioja, een Duitse riesling, een Italiaanse barolo en met een beetje geluk een tokaj uit Hongarije. Daarmee was de kous wel min of meer af. Als je wijn uit de Languedoc had, werd je al bekeken als een sommelier met een hoekje af.

Op dit moment werk ik echter met wijnen uit Roemenië, Bulgarije, Libanon, Marokko... Logisch dus dat het ook in de supermarkt moeilijk wordt om door de flessen nog het bos te zien. Gelukkig is er een handige truc die je toch een beetje vooruithelpt wanneer je topkwaliteit zoekt. Waar je vooral op moet letten, is waar de fles gebotteld is. Wijnmakers die niet supertevreden zijn over hun wijn, verkopen die in bulk aan de grootdistributie. Die wijn mag nog altijd de herkomstbenaming dragen, zoals médoc, maar de drank is wel in een tankwagen naar ons land gebracht en hier op fles getrokken. Liefst de helft van wat er in de supermarkt verkocht wordt, komt uit die tankwagens en is 'mise belge'.

Voor alle duidelijkheid, dat wil niet zeggen dat het slechte wijnen zijn. Vaak gaat het om flessen met een goeie prijs-kwaliteitverhouding, en dankzij deze praktijk kun je bijvoorbeeld bij Lidl of Aldi een fles chablis voor 4 euro vinden. Maar je koopt wel de 'onderbuik' van een bepaalde regio: goed voor een doordeweeks flesje, maar niet om je kelder mee te vullen of mee uit te pakken tijdens een etentje. Kies in dat geval liever voor een fles waarop staat mis en bouteille au château/ au domaine, onder dat eendje met een hoed op.

Andy De Brouwer is uitbater van restaurant Les Eleveurs in Halle. In 2012 werd hij uitgeroepen tot Sommelier van het Jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234