Woensdag 20/11/2019

Venetië lauwert Cy Twombly en Richard Serra

Ook een pauw verdedigt de Vlaamse eer

Venetië / Belga / Eigen berichtgeving

Rudy Pieters

Op de Biënnale van Venetië krijgen schilder Cy Twombly en beeldhouwer Richard Serra dit jaar een Gouden Leeuw als 'toonaangevende persoonlijkheden in de hedendaagse kunst'. Beide Amerikanen ontvangen hun prijs op het openingsgala zaterdagavond.

Ook op de vorige editie, in 1999, werden twee Amerikanen onderscheiden: Louise Bourgeois en Bruce Nauman. Op de Biënnale van Venetië worden tien officiële prijzen uitgedeeld. Ook het beste nationale paviljoen krijgt een Gouden Leeuw. Daarnaast zijn er nog een zeven 'bijzondere prijzen' te verdelen, waaronder vier voor jonge kunstenaars.

Serra (1939) is dit jaar voor het eerst op de biënnale aanwezig. Hij maakte een monumentale sculptuur met twee ijzeren, roestkleurige ellipsen. Een van de ellipsen heeft de vorm van een slak en de toeschouwer kan in het kunstwerk rondlopen. Cy Twombly (1928) woont sinds het eind van de jaren vijftig gedeeltelijk in Rome. Hij presenteert twaalf doeken op groot formaat in een volledig aan hem gewijde zaal van het Italiaanse paviljoen. De overwegend in blauwe pastelkleur geschilderde doeken worden her en der beschreven met zijn bekende "kinderlijke" graffititekst.

Voor het publiek begint deze 49ste Biënnale van Venetië zondag. Er neemt een recordaantal landen (65) en kunstenaars (350) deel. De vorige editie lokte meer dan 200.000 kunstliefhebbers. Na het vijfjaarlijkse Kassel is Venetië de belangrijkste kunstmanifestatie ter wereld.

Dit jaar is voor België Vlaanderen aan de beurt. De Vlaamse Gemeenschap koos voor een solo-tentoonstelling van de internationaal vermaarde Antwerpse schilder Luc Tuymans. Ook een vogel zal er de Vlaamse eer verdedigen. De in Mexico wonende en werkende Antwerpenaar Francis Alys stuurt een pauw als zijn plaatsvervanger naar Venetië onder de officiële naam The Ambassador, zo meldde de Britse krant The Times. Aangezien de pauw er alle honneurs zal waarnemen en het dier als een symbool voor ijdelheid geldt, kunnen de kunstfilosofische registers weer geopend worden: idiote gimmick of fundamentele aanval op het eigenokselruiken van de kunst? Ook andere landen pakken met grote kanonnen uit. Het Amerikaans paviljoen wordt allicht een publiekstrekker, met sculpturen en installaties van de New Yorker Robert Gober. Frankrijk stuurt videokunstenaar Pierre Huyghe. Nederland zendt een hele reeks zonen en dochters uit, waaronder Mark Manders, Aernout Mik en Marijke van Warmerdam.

Hoofdmoot van de Biënnale, die tot 4 november duurt, is de tentoonstelling Plateau dell'umanità (Plateau van de Mensheid) in de Giardini di Castello en het Italiaans paviljoen. De Zwitserse curator Harald Szeeman wil een overzicht brengen van de huidige beeldende kunst, wars van scholen, stijlen en tendensen. Het Plateau toont werken die zich in het tijdperk van de globalisering over "etnische, politieke en religieuze conflicten" buigen. Om dat in de verf te zetten opent de expo met de stenen sculptuur Das Ende des zwanzigsten Jahrhunderts, een sociale utopie van Joseph Beuys.

Het Italiaans paviljoen biedt in de sectie Platform from Thought onderdak aan een rist hommages, onder andere aan Cy Twombly, Gerhard Richter, Marisa Merz, Mimmo Rotella, Richard Tuttle en Chen Zen. Andere opvallende aanwezigen zijn Vanessa Beecroft, Maurizio Catellan, Bill Viola en Stan Douglas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234