Woensdag 28/10/2020

Veilinghuizen doen opnieuw gouden zaken na bankencrisis

Bij veilinghuis Sotheby’s in New York werd dinsdagavond alvast een naakt van de Frans-Italiaanse schilder Modigliani, Nu assis sur un divan (La belle Romaine) uit 1917, verkocht voor 49 miljoen euro, een nieuw recordbedrag voor de kunstenaar op een veiling.

In totaal bracht de eerste dag van de veiling van impressionistische en moderne kunst bij Sotheby’s New York 162 miljoen euro op. “We zijn erg tevreden met dat resultaat”, zegt Simon Shaw, hoofd van de afdeling impressionistische en moderne kunst bij Sotheby’s. “We bouwen voort op het succes van vorig jaar. Sinds mei 2008 hebben we eindelijk weer topprijzen.”

“Vooral voor Amedeo Modigliani was het een topavond”, vervolgt hij. “Op La belle Romaine, een naakt van omstreeks 1917, werd door minstens vijf potentiële kopers geboden. Het werk verbetert het record van de kunstenaar, dat eerder dit jaar werd gevestigd.” Toen bracht een buste 37 miljoen euro op. Het schilderij Nu assis sur un divan (La belle Romaine) werd eerder al eens geveild: in 1999 haalde het 11,9 miljoen euro.

Hoge vraagprijs

Twee andere hoogtepunten van de New Yorkse veiling waren Le bassin aux nymphéas van Claude Monet (17,5 miljoen euro) en Jeanne Hébuterne (au chapeau), een van de eerste portretten die Modigliani van zijn grote liefde schilderde (13,5 miljoen euro). Ook werken van Matisse haalden hoge bedragen. Voor diens schilderij Danseuse dans le fauteuil, sol en damier (1942) had een koper 14 miljoen euro over. De sculptuur Deux Négresses van Matisse ging van de hand voor 6 miljoen euro.

Hoewel Sotheby’s zelf tevreden was over de veiling, merken waarnemers op dat de opbrengst (162 miljoen euro) onder de maximumschatting van 189 miljoen euro bleef. In die schatting is de veilingtaks niet inbegrepen, in de verkoopcijfers wel. Tegelijk werd een kwart van de loten niet verkocht, omdat ze onder het geschatte minimum bleven. Daaronder bevond zich werk van Picabia, Miró en Matisse - niet de minsten.

Toch ziet men in de veiling van dinsdagavond een verder herstel van de veilingmarkt sinds de bankencrisis. Het beursaandeel van Sotheby’s klom deze week met 1,88 dollar naar 45,12 dollar (32 euro), de hoogste waarde in bijna drie jaar tijd.

Gisterenavond begon de grote concurrent van Sotheby’s, veilinghuis Christie’s, met zijn verkoop van impressionistische en moderne kunst. Het gaat om een veiling van 85 loten, met een geschatte opbrengst tussen 199 en 287 miljoen dollar (140 à 204 miljoen euro). Er werd werk aangeboden van Picasso, Gris, Klee, Schiele en Miró. Op 9, 10 en 11 november houden beide huizen hun veilingen van naoorlogse en hedendaagse kunst. Daar is een van de blikvangers Andy Warhols Big Campbell Soup Can with Can Opener (Vegetable), waarvan de opbrengst geschat wordt op 50 miljoen dollar (35 miljoen euro). Het werk dateert van 1962 en is een van de elf bestaande grootschalige schilderijen van soepblikken. De hoge vraagprijs wordt verantwoord door het feit dat van die elf schilderijen er nog maar drie in privéhanden zijn. Samen met die oogverblindende topwerken, hopen de veilinghuizen ook stilaan hun voorraad van opgestapeld ‘kleiner’ werk aan de man te kunnen brengen.

In totaal worden deze herfst 2.266 kunstwerken ter veiling aangeboden, een stijging met bijna 40 procent in vergelijking met vorig jaar, toen veel verzamelaars werken inhielden uit vrees voor te lage recessieprijzen.

Nu worden de veilinghuizen geconfronteerd met een grote vraag uit China, een reden waarom Sotheby’s vorige week enkele loten liet tentoonstellen in Peking. De markt verschuift trouwens meer en meer naar het Oosten.

Superrijken

Het zijn westerse verzamelaars, onder wie zakenmensen als Ron Perelman en Las Vegasmogol Steve Wynn, die een deel van hun collectie op de markt brengen. Zo verkoopt Wynn Ohhh... Alright..., een klassiek schilderij uit 1964 van Roy Lichtenstein. Geschatte opbrengst: 40 miljoen dollar of zo’n 28 miljoen euro. Maar de plaats van westerse collectioneurs wordt ingenomen door nieuwe, gretige verzamelaars uit Rusland, India, China, Qatar en Abu Dhabi.

“De superrijken waar ook ter wereld zullen hun kunstcollecties altijd snel willen uitbouwen”, zegt Connor Jordan van Christie’s in de Britse krant The Guardian. “En ze kiezen totems die hun rijkdom en cultuur reflecteren.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234