Maandag 25/10/2021

Veiligheid van Belgische autosnelwegen is ondermaats

BRUSSEL l De Belgische autosnelwegen zijn een pak minder veilig dan die van onze buurlanden. In ons land sterven ook dubbel zoveel mensen op de snelweg als in Nederland. Dat blijkt uit een studie van de Europese verkeersveiligheidswaakhond ETSC.

Autosnelwegen zijn door hun ontwerp in principe de veiligste wegen die we hebben. Terwijl ze goed zijn voor 25 procent van alle afgelegde kilometers, sterft maar 8 procent van alle verkeersslachtoffers op de snelweg. Toch blijft het Europese dodental op autosnelwegen met 3.200 overlijdens aanzienlijk.

Uit een studie van de European Transport Safety Council blijkt nu dat de veiligheid op de snelweg sterk varieert van land tot land. De veiligste snelwegen van Europa liggen in Zwitserland, dat op de hielen gevolgd wordt door Denemarken, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In die vier landen vallen minder dan twee dodelijke slachtoffers per miljard afgelegde kilometers. De minst veilige snelwegen liggen in Slovenië en Hongarije.

België scoort met bijna vijf doden per miljard kilometer slechter dan het Europese gemiddelde van vier slachtoffers. Het is ook opvallend dat ons land achter zijn buurlanden blijft. Zowel Frankrijk, Duitsland, Nederland als het Verenigd Koninkrijk doen het een stuk beter dan België.

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid heeft verschillende verklaringen voor de cijfers. "België is nu eenmaal een dichtbevolkt land in het centrum van Europa", legt Benoît Godart uit. "Dat betekent niet alleen verkeer op de snelwegen, maar ook veel vrachtwagens, die een belangrijke risicofactor zijn. Wist je dat vier op de tien vrachtwagens die bij een ongeval betrokken raken in het buitenland zijn ingeschreven?"

Godart wijst erop dat de cijfers van de ETSC uit 2006 dateren. "Sindsdien zijn we er flink op vooruitgegaan en vallen er 19 procent minder doden op de snelwegen, een verbetering die we op andere wegen jammer genoeg niet zien."

De federale wegpolitie wijst erop dat er ook binnen België erg grote verschillen zijn. Directeur Paul Deblaere: "Het aantal letselongevallen is vooral groot op de ring rond Antwerpen en die rond Brussel."

Het gemiddelde aantal doden op snelwegen verminderde in Europa tussen 2001 en 2006 overigens met 5 procent. De grootste vooruitgang werd geboekt in Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk. Griekenland, Zweden, Hongarije en Slovenië zagen het aantal dodelijke slachtoffers in diezelfde periode net stijgen.

Op 26 februari stemt het Europees Parlement over een richtlijn die veiligheidsmaatregelen voor Europese snelwegen moet veralgemenen. De ETSC roept het parlement op om voor de richtlijn te stemmen. (KRH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234