Donderdag 21/11/2019

Veiligheid spoorwegen versneld aangepakt

Maand na ramp Buizingen hebben NMBS-directie en bonden aanbevelingen klaar. Beeld UNKNOWN

Een versnelde invoering van de TBL1+-remsystemen moet de veiligheid op het spoorwegnet verbeteren. Die aanbeveling komt er na versnelde onderhandelingen tussen de NMBS-directie en de vakbonden, waarvan de weerslag vandaag gepresenteerd wordt. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook jonge machinisten beter begeleid en wordt de vertrekprocedure aangepast.

Op de avond van het treinongeval in Buizingen, gisteren exact een maand geleden, zijn er op het kabinet van bevoegd minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) onderhandelingen gestart tussen de vakbonden en de directie van de drie NMBS-geledingen (NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding) om de veiligheid van de spoorwegen te verbeteren. De weerslag daarvan - een tekst van een veertigtal pagina's - wordt vandaag voorgesteld aan de pers. Gisterenavond legden de betrokkenen nog de laatste hand aan de finale versie, maar enkele maatregelen waarover een akkoord zou bestaan, lekten al wel uit.

Zo komt er een versnelde invoering van de TBL1+-remsystemen, krijgen jonge treinbestuurders een betere begeleiding en worden ook de vertrekprocedures van de treinen opnieuw bekeken. Er komt meer aandacht voor 'de veiligheidscultuur' en ook de werkdruk voor treinbestuurders zal ingeperkt worden. Verdere onderhandelingen in de paritaire comités moeten een concrete invulling geven aan de maatregelen. Over "tientallen" aanbevelingen zou een akkoord bestaan, maar de vakbonden zagen niet al hun eisen ingewilligd, bijvoorbeeld voor een betere vertegenwoordiging in de veiligheidsorganen van het bedrijf.

De meest opvallende maatregel is de versnelling van de TBL1+-remsystemen. Na het treinongeval in Buizingen beloofde minister Vervotte te bekijken of dit een mogelijkheid is. Ze waarschuwde er wel voor dat dit niet ten koste mag gaan van de dienstverlening. Arbeiders in een ploegenstelsel laten werken wordt nu als oplossing genoemd. Over het totale kostenplaatje konden de betrokken partijen gisteren nog geen commentaar kwijt. (Stijn Cools)

Lees het volledige verhaal vandaag in De Morgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234