Zaterdag 16/01/2021

Gent

Veiliger, fitter en properder: afgesloten schoolstraat heeft enkel voordelen

Beeld ANP

De helft van alle Vlaamse scholen moet overwegen om de straat aan de schoolpoort 's ochtends en 's middags tijdelijk af te sluiten voor auto's, zeggen experts. Niet alleen wordt het veiliger en bewegen kinderen meer, op termijn wordt de lucht ook properder.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit in en rond scholen verbetert, nu blijkt dat kinderen daardoor soms roet plassen en astma krijgen? Experts opperden om het verkeer verder weg van schoolpoorten te houden. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wierp meteen het idee op om kiss-and-rides verder weg van de schoolpoort te leggen.

"De slechtst mogelijke oplossing, die het probleem enkel groter maakt", zegt Joris Willems, docent verkeerskunde en mobiliteitsadviseur. "Die stroken om je kind te laten uitstappen moedigen net het gebruik van de auto aan. Deze tijd van het jaar zijn ze heel slecht voor de luchtkwaliteit, omdat ouders de motor laten draaien tijdens het wachten. Die stroken verplaatsen helpt niet veel."

Dan is het beter om aan schoolstraten te denken. Dat zijn straten met schoolpoort die bij het begin en einde van de schooldag worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, met behulp van een dranghek of een slagboom. In heel Vlaanderen zijn er ruim zestig van die straten.

Bolzano

Gent begon er in 2012 mee, naar het voorbeeld van het Italiaanse Bolzano. Intussen zijn er acht schoolstraten en worden er drie voorbereid. 

"Er is minder lawaai en vervuiling, het is veiliger, kinderen bewegen meer omdat ze één of twee straten ver moeten wandelen en ze leren ook omgaan met verkeer", zegt Sabine Van Lancker, scholenconsulent van Mobiliteitsbedrijf Stad Gent. "Belangrijk is om er op voorhand goed met alle betrokkenen over te praten, ook met bewoners van de straat. Zij mogen tijdens het halfuurtje rond het rinkelen van de bel in principe enkel de straat verlaten, niet inrijden." 

"Na een proefperiode ziet een ruime meerderheid het nut ervan in", klinkt het. "Rond schooltijd kunnen ze sowieso hun straat niet in of uit, omdat het er stikt van de voertuigen. De eerste schoolstraat voerden we zelfs in op vraag van de bewoners, omdat het door de opstopping 20 minuten zou duren vooraleer een ambulance of brandweer op het einde van de straat geraakt. In een schoolstraat kunnen voetgangers en fietsers snel opzij voor hulpdiensten."

Gedragsverandering

Het belangrijkste voordeel is volgens Joris Willems dat ouders gaan nadenken over de manier waarop ze hun kind naar school brengen. "Door de weerstand tegen de wagen te verhogen, zoeken ouders alternatieven zoals de fiets of het openbaar vervoer. Die gedragsverandering in gang zetten is het belangrijkste werk."

Moet iedere school de straat nu afsluiten? Neen. Aan een drukke steenweg is dat bijvoorbeeld niet mogelijk, een doodlopende straat daarentegen leent zich er perfect toe. "Ik schat dat de helft van de Vlaamse scholen er voor in aanmerking komt, dus zij zouden die denkoefening toch moeten maken", zegt Willems. Volgens Van Lancker is een schoolstraat helemaal niet duur, "maar het vraagt wel een groot engagement van de school en omgeving".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234