Zondag 05/04/2020

Voeding

Vegetarisch eten scoort vooral bij jongeren, vrouwen en Brusselaars

Vleesvervangers hebben in de supermarkt hun plekje verworven.Beeld anp

Vooral bij jongeren, vrouwen en Brusselaars is er een duidelijke evolutie naar meer vegetarisch eten, toont een bevraging van EVA vzw. De VeggieChallenge in maart moet nog meer mensen overtuigen. ‘We willen verder gaan dan Dagen Zonder Vlees’, zegt Nena Baeyens (EVA vzw).

Naar tweejaarlijkse gewoonte bestelden jullie een iVOX-bevraging over de vegetarische eetgewoontes van de Belg. Wat zijn de belangrijkste conclusies? 

Baeyens: “Wat ons vooral opvalt, is dat er bij Belgen jonger dan 34 jaar heel duidelijk een evolutie is naar minder vlees. Bijna een kwart van die doelgroep eet regelmatig vegetarisch, het dubbele van de bevraging in 2016. Bij die jonge doelgroep merk je toch een stijgende bezorgdheid op vlak van dierenwelzijn en milieu. De berichtgeving over de klimaatverandering of de industrieschandalen die door Animal Rights aan het licht werden gebracht, spelen daar wellicht een grote rol in. Bij de 55-plussers die aangeven regelmatig vegetarisch te eten, is het eerder hun gezondheid die de doorslag gaf.”

“In de stijgende cijfers die we opmerken, zijn het dus de jongeren, maar ook vrouwen, hoogopgeleiden en Brusselaars die duidelijk het voortouw nemen. In de hoofdstad noemt bijna de helft van de bevraagden zich niet meer ‘alleseter’ (voor Brussel is dat 43 procent, voor België 28 procent MIM). Dat wil zeggen dat ze niet elke dag vis of vlees eten.”

Drie op de tien Belgen eten minstens ‘af en toe’ vegetarisch, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014. Hoe verklaren jullie die opmars?

“Er is die gewaarwording, maar ook het aanbod speelt een grote rol. Vroeger was een van de grote drempels om meer veggie te eten: het aanbod is niet groot genoeg. De goede voornemens die bij veel mensen speelden, kunnen ze nu veel makkelijker in de praktijk omzetten, want elke supermarkt heeft de laatste twee à drie jaar een breed gamma aan vegetarische alternatieven ontwikkeld.”

Ook het Nederlandse bedrijf De Vegetarische Slager richt zich nu volop op onze markt. Is bloemkool, puree en een vegetarische worst wel echt vegetarisch koken?

“Het klopt dat wij heel veel inspiratie proberen te geven om meer vanuit groenten te vertrekken als je kookt, maar er zijn nu eenmaal veel mensen die het gevoel hebben dat ze daarvoor niet over de juiste kookvaardigheden beschikken. Dat het steeds makkelijker gemaakt wordt door die alternatieven, is dus wel een goede zaak, en de kwaliteit van die producten is fel verbeterd.”

Na twee jaar zonder Dagen Zonder Vlees is er vanaf 1 maart de VeggieChallenge. Wordt dat geen flauw afkooksel?

“We zijn net met dit initiatief gestart omdat er vragen bleven binnenkomen van mensen: ‘Waarom zijn er geen Dagen Zonder Vlees meer?’ We willen verder gaan dan hun initiatief. Er is namelijk een grote nood om te worden gecoacht in dat verhaal. Mensen zullen een beroep kunnen doen op weekmenu’s of een diëtist. In Nederland slaat die VeggieChallenge de laatste paar jaren echt aan.”

Is de doelgroep niet stilaan verzadigd? Uit StatBel-cijfers blijkt dat de vleesconsumptie stagneert.

“Daar zijn vaak tegenstrijdige signalen over. Uit andere cijfers blijkt dat de vleesconsumptie nog steeds daalt, al is dat wel minder snel. Maar er blijft inderdaad een grote groep die de noodzaak niet inziet.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234