Vrijdag 10/04/2020

Veertigers in griezelig korte shortjes

Veertien jaar geleden eindigde Wet Hot American Summer als een absolute commerciële flop. Nu kreeg Netflix voor een miniserie rond de gefaalde film een absolute sterrencast met klinkende namen als Bradley Cooper, Paul Rudd, Amy Poehler en Jon Hamm bij elkaar. Dat is niet toevallig.

De obscure komedie Wet Hot American Summer eindigde in 2001 als een pijnlijke financiële flop aan de box-office. De film had 1,65 miljoen euro gekost, maar bracht uiteindelijk een kleine 275.000 euro in het laatje. Het zag er dan ook maar wat bizar uit. Een stel onbekende dertigjarige acteurs trok griezelig korte shorts en spannende T-shirts aan om in de huid te kruipen van 16-jarige kampleiders. Flauwe piemelgrapjes en banale dialogen stonden centraal in de film over de laatste dag van het bevreemdende zomerkamp Camp Firewood.

Behalve een enkeling die de humor ervan inzag, liet geen criticus een spaander heel van de film. "Wow, ik haat het", vatte Pulitzer-prijswinnende recensent Roger Ebert de komedie ongemeen hard samen. "Het leven is te kort voor deze cinematografische marteling." De film was een grote parodie op flauwe zomerkampkomedies als Meatballs uit de jaren 70 en 80, maar bleek nogal moeilijk te onderscheiden van hetgeen waar de prent precies de spot mee wilde drijven. Dat kwam ook door de iets te serieuze manier waarop de film zichzelf destijds verkocht en de valse voorwendselen waarmee de bioscoopgangers dus naar de zalen trokken.

De meeste fans van de intussen cult geworden Amerikaanse film zagen hem dan ook nooit op het grote scherm. Wet Hot American Summer kreeg een tweede leven door hevige mond-tot-mondreclame. Een al even prominente vertegenwoordiging in studentenkamers, op kabel-tv, videotheken en uiteindelijk op de videotheek van de 21ste eeuw, Netflix, zorgde uiteindelijk voor een trouwe basis aanhangers.

"De film kreeg een tweede leven op universiteiten, nachtbioscopen, verkleedfeestjes en mensen begonnen het op Facebook uit te lichten als hun favoriete film", legt Michael Showalter, die de film en de nieuwe serie samen met David Wain maakte, uit aan Variety. Zijn film werd naar eigen zeggen een persoonlijkheidstest, en dus een ideale vraag voor een eerste date. Als je Wet Hot American Summer begrijpt, zou dat iets over je karakter zeggen. "Het draait om meer dan gewoon de film gewoon goed vinden. Het betekent iets. Het vertegenwoordigt iets."

Van kampleider tot Hollywoodster

Vandaag - veertien jaar later - zullen nog meer mensen de film van destijds leren kennen. Het streamingplatform komt met een miniserie over de eerste dag van het kamp. Het valt op wat een indrukwekkende kweekvijver van talent de obscure film eigenlijk was. Het was de eerste film van de toen nog nobele onbekende Bradley Cooper, inmiddels vier keer genomineerd voor een Oscar. Hij sloeg in 2000 zijn diploma-uitreiking over om de opnames te kunnen meemaken.

Ook aanwezig op het fictieve zomerkamp: Hollywood-sterren Paul 'Ant-Man' Rudd, Amy Poehler (Inside Out, Parks and Recreation) en Elizabeth Banks (Hunger Games, Pitch Perfect). Andere acteurs kregen later grote en kleine rollen toegespeeld in verschillende komedies en series.

De makers stuurden enkele jaren geleden een e-mail naar de hele cast van toen met de vraag of ze wilden meewerken aan een prequel op de film, Wet Hot American Summer: First Day OfCamp. Unaniem antwoord: ja. Het zegt iets over de sfeer van toen. "Een feestje dat maar bleef duren", omschreef Amy Poehler de opnames destijds. De cast zouden zich na een draaidag terugtrekken en samen dronken worden.

De zomer van hun leven

De originele kampleden waren meer dan bereid om terug te keren naar Camp Firewood. Dat enkele van hen intussen Hollywood-sterren zijn geworden, maakte het voor makers Wain en Showalter maar wat gemakkelijk om bekende nieuwkomers aan boord te krijgen. En zo ziet u vanaf vandaag op Netflix namen als Michael Cera, Chris Pine en Mad Men-acteurs Jon Hamm en John Slattery in veel te korte broekjes flauwe piemelgrappen vertellen. De zomer van hun leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234