Woensdag 29/01/2020

Update

Veertien actiecomités eisen afschaffing nachtvluchten

Beeld photo_news

Veertien actiecomités uit verschillende regio's rond Brussels Airport - uit Brussel, de Vlaamse noord- en oostrand en de regio Leuven - eisen dat de nachtvluchten op de luchthaven tegen eind 2019 worden afgeschaft. Tegen dan moet het totale aantal vluchten bovendien geplafonneerd worden op 220.000 per jaar (ongeveer evenveel als nu), zo stelden ze vandaag tijdens een gezamenlijke persconferentie in Diegem.

De comités pleiten voor een gefaseerde afbouw van de nachtvluchten. In eerste instantie willen ze het nachtregime op Brussels Airport uitgebreid zien. Het zou dan gelden van 22 uur tot 7 uur (in plaats van 23 uur tot 6 uur nu), waarbij aan het bestaande plafond van 16.000 nachtvluchten per jaar niet wordt geraakt.

In een tweede fase zou het aantal nachtvluchten dan moeten worden afgebouwd, om tegen eind 2019 nul te bereiken. Tegelijkertijd moet de verdere groei van de luchthaven in Zaventem aan banden worden gelegd, zo vinden de actiecomités, door het maximale aantal bewegingen tegen eind 2019 te beperken tot 220.000 per jaar. Dat komt ongeveer overeen met de huidige situatie.

"Wij eisen geen nieuwe verdeling van de hinder over de verschillende regio's waar minister Bellot op aanstuurt, maar een structurele vermindering van de hinder. Het gaat hier in essentie om een probleem van volksgezondheid en geen communautair dispuut zoals men ons wil laten geloven", aldus Antoine Wilhemi van de actiegroep Pas Question.

Tijdens de persconferentie werd scherpe kritiek geuit op het feit dat de bevoegde politici en de luchthavenuitbater de schade die vluchten toebrengen aan de gezondheid van circa 1 miljoen omwonenden, volgens de comités nooit ernstig namen. Er werd ook nooit een studie gewijd aan de impact op de volksgezondheid.

Electorale overwegingen

Nog volgens de comités werden alle politieke beslissingen de afgelopen twee decennia genomen in functie van electorale overwegingen, politieke compromissen en economische belangen. Antoine Wilhelmi wees er ook op dat er tot nog toe geen enkele euro werd geïnvesteerd in maatregelen om de leefbaarheid in de regio rond Brussels Airport te verbeteren, terwijl bijvoorbeeld het Waals gewest tot dusver 400 miljoen euro uittrok voor onteigeningen rond de luchthaven van Luik.

Brussels Airport moet de nachtvluchten, die volgens de comités het werkelijke probleem zijn voor de volksgezondheid, ofwel verplaatsen naar de dag of naar andere regionale luchthavens waar in tegenstelling tot de regio rond Zaventem dunbevolkte gebieden worden overvlogen. Mits overleg en constructieve samenwerking tussen de luchthavens kan hierdoor de werkgelegenheid worden gehandhaafd.

De comités eisten voorts betrokken te worden bij het overleg dat Bellot organiseert over de problemen die zich stellen met de Brusselse geluidsnormen. "Eenmaal de nachtvluchten afgeschaft zijn en het aantal vluchten gelimiteerd is op 220.000, ligt een akkoord over de andere aspecten van de hinder binnen handbereik", aldus Wilhelmi.

De veertien actiecomités zijn: Bruxelles Air Libre Brussel; l'Union Belge Contre les Nuisances des Avions; Actie Noordrand; Alliantie Regio Leuven; AWACSS; Coeur-Europe; Comités de quartiers bruxellois; Epures; (F)airways; Hart van Huldenberg; Pas question; Piste 01 ça suffit; Solid Air Tervuren; Wake-up Kraainem.

Actiegroep Leuven Rechtdoor wil niet weten van afschaffing nachtvluchten

De bewonersgroep Leuven Rechtdoor, die de regio ten noorden en oosten van Leuven vertegenwoordigt, is het niet eens met de afschaffing van de nachtvluchten op Brussels Airport die wordt geëist door veertien andere actiecomités. De luchthavenuitbater zelf wil niet reageren.

Leuven Rechtdoor wil het huidige plafond van 16.000 nachtvluchten per jaar behouden en pleit voor een evenwicht tussen "het streven naar een economische belangrijke luchthaven en een billijke spreiding van lawaai en rustdagen voor alle bewoners".

De bewonersgroep kan zich wel vinden in de oproep om te stoppen met het verleggen van routes in functie van politieke overwegingen "zoals in 2014 met de invoering van de route 'Leuven Rechtdoor' gebeurde". Ze pleit voor een terugkeer naar de "veilige historische en organisch gegroeide routes".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234