Maandag 30/03/2020

Vijf vragen

‘Veel studenten kunnen in het Frans nog geen eenvoudige zin formuleren’

Beeld BELGA

De Universiteit Hasselt gaat een vak ‘algemeen Frans’ invoeren voor de eerstejaars op haar faculteit economische bedrijfswetenschappen. Nu is het niveau van het Frans te laag. ‘Ze hangen gewoon wat woorden aan elkaar’, zegt hoofddocente Martine Verjans.

Is het echt zo slecht gesteld met de kennis van het Frans?

“Ja. Ik ben al 36 jaar docente Frans en ik stel vast dat het steeds slechter gaat. Zo hebben we al jaren een vak ‘zakelijk Frans’ waarin studenten specifieke woordenschat leren die noodzakelijk is in hun vakgebied. Die kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken om een offerte op te maken, een klacht te bespreken of een zakenlunch te houden. Als we daarop oefenen in de klas, valt het op dat studenten de woordenschat wel kennen, maar er niet in slagen om een eenvoudige zin grammaticaal correct te formuleren. Ze hangen gewoon wat Franse woorden aan elkaar. De basis ontbreekt.”

Hoe komt dat?

“Taal is zoals autorijden: het is niet omdat je een theoretisch examen aflegt, dat je onmiddellijk de baan op kan. Je moet voldoende uren Frans krijgen in het secundair onderwijs om kennis op te doen, en vooral om die kennis toe te passen. Daar loopt het fout. De grammatica van het Frans wordt bijna volledig in het vierde jaar van het secundair onderwijs gegeven. Daarna gaan we er ten onrechte van uit dat die kennis verworven is. In het vijfde en zesde jaar wordt er minder aandacht aan besteed. 

“Een ander probleem is dat de kennis in handboeken vaak versnipperd wordt aangeboden. Studenten leren wat ze moeten, maar hebben geen totaalbeeld meer van het Frans. Ze verwerven geen inzicht in de structuur van de taal. Dat probleem zien we ook bij het Nederlands, trouwens.”

Moet het secundair onderwijs dat probleem niet oplossen?

“Vorig jaar heeft de Vlaamse regering al nieuwe eindtermen (minimumdoelen, adb) vastgelegd voor de eerste graad. De tweede en derde graad zullen later volgen. We rekenen erop dat die hervorming vruchten zal afwerpen. Hopelijk kunnen we deze richting later opnieuw afvoeren. Maar het resultaat van de nieuwe eindtermen zal nog vele jaren op zich laten wachten. Ondertussen moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen.”

Kunnen studenten hun achterstand niet zelf inhalen?

“Tot nu toe spijkeren ze hun Frans bij via een online platform dat de school aanbiedt. Maar zowel voor hen als voor ons is dat frustrerend. Ze krijgen er namelijk geen studiepunten voor, terwijl ze hard werken om mee te kunnen. Ik ben dan ook blij dat onze faculteit besloten heeft om het curriculum aan te passen. Voortaan krijgen studenten drie studiepunten voor hun werk. In ruil verschuift het vak zakelijk Frans naar het tweede of derde bachelorjaar, afhankelijk van de studierichting. Andere vakken komen terecht in het keuzepakket van het derde jaar.”

Hoeven economen wel talenknobbels te zijn?

“Bedrijven hebben hoge verwachtingen op het vlak van taal. Zeker kmo’s, die nog steeds een groot deel van onze economie bepalen. Vaak wordt de kennis van het Frans expliciet gevraagd in vacatures, zelfs eerder dan het Engels. Dat is nu eenmaal nodig als je wil meedraaien in een wereldeconomie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234