Woensdag 21/08/2019

Dieselgate

"Veel stadsauto's hebben grotere uitstoot dan dubbeldekker"

Beeld DM

Volkswagen is lang niet de enige constructeur van wie de auto's de normen voor uitstoot van schadelijk stikstofoxide fel overschrijdt. Dat is nu ook bewezen in nieuw, Brits en officieel onderzoek. Maar Volkswagen blijft voorlopig wel de enige autobouwer die bewust fraudeerde met software om de hoge uitstoot te maskeren.

De bewezen fraude van de Duitse autobouwer Volkswagen met software om de hoge uitstoot van het kankerverwekkende NoX (stikstofoxide) te verdonkeremanen bij tests legt een veel breder probleem bloot. Stilaan mag ervan uitgegaan worden dat zo goed als alle dieselwagens in werkelijkheid niet voldoen aan de uitstootwaarden die worden opgelegd.

Nieuw onafhankelijk onderzoek van het Institute for Transport Studies van de universiteit van Leeds in Groot-Brittannië bewijst dat alvast voor vier andere grote automerken: Mazda, Ford, Mercedes en BMW. Het gaat hier, voor alle duidelijkheid, dus niet om resultaten van een milieudrukkingsgroep, maar om wetenschappelijke tests van een instituut met enige faam in het onderzoek naar schadelijke uitlaatgassen.

Hoewel ze slagen in de testfase, blijken de genoemde merken in reële rijomstandigheden vier tot zeven keer zoveel stikstofoxide uit te stoten als toegelaten. Het slechtste scoort Ford (6,8 keer meer NoX-uitstoot dan toegelaten), maar de onderzoekers zelf nuanceren dat het staal onderzochte Ford-wagens relatief klein is. Van de rest van de klas, doet Mazda het het slechtst, met uitstootwaarden die de toegelaten norm 6,1 keer overschrijden.

Veertigtonner

Zulke fikse overtredingen van de normen zijn niet min, bevestigt onderzoeker James Tate van de University of Leeds. "Het komt er op neer dat de Europese steden vol rijden met kleine dieselstadswagens die pretenderen milieuvriendelijk te zijn, maar die eigenlijk meer uitstoten dan de norm voor een dubbeldekbus of een veertigtonner."

Tate dringt erop aan dat het testen van dieseluitstoot in overeenstemming gebracht wordt met de reële rijomstandigheden. In de Europese Unie zal zo'n nieuwe, nauwgezettere testmethode in 2017 ingevoerd worden, na jaren van gelobby vanwege de autoconstructeurs om de invoering van de nieuwe tests te vertragen. Dat verzet is begrijpelijk in het licht van het nieuwe, vernietigende onderzoek: geen enkele dieselwagen lijkt aan de norm te zullen voldoen. Tate: "Het is van fundamenteel belang dat die nieuwe regels niet nog langer uitgesteld worden."

Belangrijk: het gaat hierbij om de nieuwste modellen, die claimen te voldoen aan de Euro6-norm. Dat blijkt dus in werkelijkheid helemaal niet het geval te zijn. Ook Volkswagen en Audi overschrijden de norm met een reële uitstoot die vijf keer zo hoog is. Dat komt ongeveer overeen met de eerdere bevindingen van de Amerikaanse milieu-inspectie, waarmee de Dieselgate-fraude aan het licht is gekomen.

"De VW-auto's blijken dus niet eens de slechtste leerlingen van de klas te zijn", zegt onderzoeker James Tate. "In feite was er weinig merkbaar verschil in NoX-prestaties tussen de Euro6-dieselwagens van de grote constructeurs." Het zogenaamde Dieselgate gaat dus allang niet meer om de Volkswagen-merken alleen. Het enige, niet onbelangrijke, verschil met de rest van de autowereld blijft wel, tot nader order, dat alleen VW ook actief fraudeerde door software in de wagen aan te brengen die de uitstootprestaties manipuleert in de testfase.

Geen Vlaams onderzoek

De Britse resultaten zijn uiteraard ook relevant voor Vlaanderen en België: de normen zijn dezelfde, de wagens ook. België heeft een van de hoogste aandelen dieselwagens in de Europese Unie (63 procent van het totale personenwagenpark). Toch heeft bevoegd Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) geen voornemen om ook voor het Vlaamse gewest na te gaan hoever dieselwagens de normen reëel overstijgen. "We zullen bekijken wat buitenlands onderzoek oplevert", zegt de woordvoerder. "Het heeft geen zin om nu 28 keer dezelfde onderzoeken op te zetten."

Stelt de (veronderstelde) forse overschrijding van de normen dan geen beleidsprobleem? Het antwoord van het kabinet van Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) klinkt een beetje ontnuchterend. "Eigenlijk weten we al lang dat de dieselnormen niet gehaald worden. In milieu-effectenrapporten wordt nu al uitgegaan van uitstootwaarden die veel hoger liggen dat door autoconstructeurs aangegeven wordt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden