Veel pk's en moddervette wielen
Ooit was de Range Rover de eenzame terreinwagen op de Belgische wegen. Nu leveren zowat alle constructeurs strijd in het segment van de 4x4. Op de Heizel kregen ze ruimte te over.
Brussel
Van onze medewerker
Bart Lenaerts
Om de paleizen op het salon voor bedrijfsvoertuigen en vrijetijdswagens in de Heizel te vullen, volstaan een paar bestelwagens natuurlijk niet. Zo stonden op het salon, dat gisteren zijn deuren sloot, ook breaks, monovolumes en 4x4's. Die terreinwagens werden wel heel goed verwend. Zo geeft organisator Febiac toe dat ze de terreinwagens dankbaar omarmen omdat ze, samen met de monovolumes, voldoende bezoekers garanderen. Vooral de SUV's (de sport utility vehicles), de paradepaardjes onder de 4x4's, leveren veel publieksaandacht op.
Daarom investeren merken in verhouding ook veel in deze niche van de automarkt. "De Touareg is voor VW niet zo maar een model als alle andere. Het is een imagomaker, net als de Phaeton", zegt Jean Marc Ponteville van VW-importeur D'Ieteren. Een bezoek aan het salon illustreert zijn stelling. De Touareg neemt een wel heel prominente plaats in op de VW stand, en bij de andere merken is het van hetzelfde laken een pak.
Het 4x4-aanbod is enorm gevarieerd, maar er tekent zich toch een aantal duidelijke lijnen af. Zo spelen de Japanse automerken spelen bijna soloslim in het segment van Brabantse werkpaarden, met oerdegelijke auto's die vaak opgetuigd worden met agressieve bullbars en moddervette wielen. Soms gebruikt als werkmakker, dienen deze kleine vrachtwagens toch vooral om de persoonlijkheid - en het gebrek daaraan - te compenseren. De kleinere varianten, zoals Suzuki Vitara en Toyota Rav 4, zijn razend populair. Kia wil zich in België opnieuw lanceren en vindt dit segment zelfs zo belangrijk dat ze het succes van haar wedergeboorte zowat volledig laat afhangen van haar vrijetijdsjeep, de Sorento.
Ondertussen blijven de Europese constructeurs opvallend afwezig. Zij leggen hun eieren liever in het weelderige mandje van de luxe-4x4's: de SUV's dus. Op een poging van Lexus en enkele speldenprikken van Jeep na, blijft dat het exclusieve speelterrein van de Europese merken. De trendsetter was de Range Rover, die al van in de jaren zeventig een eenzaam windmolengevecht voerde en vooral populair was bij would-be Anglofielen. Hij kende een dipje halverwege de jaren negentig, maar schittert nu als nooit tevoren in een ongezien pompeuze variant.
Er zijn evenwel gedegen kapers op de kust. Mercedes en BMW beten de spits af en werden onlangs vergezeld van drie kleppers van formaat: Porsche, VW en Volvo. Audi is de grote afwezige, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Hij blijft even langs de kant tot zusjes VW en Porsche hun plaatsje onder de zon hebben verdiend. Gevraagd naar de reden van deze evolutie is Jean Marc Ponteville van D'Ieteren formeel: "Omdat de markt erom vraagt. De klanten zijn veeleisend geworden en wij moeten daarop inspelen."
De markt voor 4x4-wagens is in ons land in tien jaar tijd gestegen van 10.000 stuks naar 25.000 verkochte exemplaren per jaar. Toch moeten we dat relativeren: de monovolumes stegen over dezelfde periode van 10.000 stuks naar 80.000.
Ondanks deze groei blijft het echter een relatief klein segment, en de SUV is helemaal een marginaal fenomeen. Auto's duurder dan 40.000 euro vertegenwoordigen amper 1,4 procent van de totale markt en de luxe-4x4's vormen daar maar een klein deeltje van. Ter illustratie: D'Ieteren hoopt van de imposante Touareg jaarlijks 600 tot 800 stuks in het terrein te zetten. Dat is amper 1 procent van hun totale verkoopvolume.
Maar als de constructeurs het achterste van hun tong durven laten zien, moeten ze toegeven dat deze auto's vooral op de Amerikaanse markt zijn geënt. Een automobilist op de vijf rijdt daar met een 4x4. De Europese luxemerken zien een enorm potentieel, omdat de Amerikanen gek zijn van alles wat naar Europa ruikt. Daarom overstelpen de Europese fabrikanten ons met hun flinke geweldenaars, terwijl ze het hier veel populairdere segment van de kleine 4x4, type Suzuki, helemaal links laten liggen. Daarom ook wordt de SUV van BMW volledig in Amerika gefabriceerd en stond het wiegje van de Volvo in Californië.
Porsche, VW en Volvo zijn recente kapers op de markt voor terreinwagens