Woensdag 28/10/2020

Veel meer klachten over levensverzekeringen

Verzekeringsbedrijven klampen zich vast aan hun interessantste klanten

De ombudsman heeft vorig jaar 2.273 klachten ontvangen, een stijging met 2,4 procent. Autoverzekeringen blijven de grootste groep vormen, maar de snelste stijger is de tak levensverzekeringen (+37 procent tot 337 klachten). "Dat heeft vooral te maken met Tak21-levensverzekeringen die afgesloten zijn in de jaren tachtig. Die komen stilaan op vervaldatum", zegt Hans Claes van de ombudsdienst. Veel verzekerden zijn ontgoocheld over het uiteindelijke rendement, maar volgens Claes is er in de meeste gevallen juridisch geen speld tussen te krijgen.

Ook het aantal klachten over hospitalisatieverzekeringen zat vorig jaar in de lift (+23 procent). Dat zet zich dit jaar verder. Claes: "Wij drijven mee met de actualiteit. Als een maatschappij in het nieuws komt, zien wij dat meteen in het aantal klachten." Vorig jaar waren er veel klachten over DKV, dit jaar over ING. De consumentenorganisatie Test-Aankoop vocht eind vorig jaar en begin dit jaar met succes een juridische strijd uit met DKV. Die verzekeraar legde forse premieverhogingen op aan zestigplussers voor hun hospitalisatieverzekeringen. De Brusselse rechtbank van koophandel verplichtte DKV om de premieverhogingen stop te zetten. Volgens Test-Aankoop schond DKV de antidiscriminatiewet door premieverhogingen afhankelijk te maken van de leeftijd. De verzekeraars AGF Belgium en ING Insurance kondigden begin dit jaar aan niet langer individuele hospitalisatieverzekeringen aan te bieden. Ze boekten naar eigen zeggen te zware verliezen omdat de verplichte ziekteverzekering steeds minder de kosten dekt.

Goede chauffeurs stevig in de gordel bij autoverzekeraars

Veilige bestuurders hebben het moeilijk om van autoverzekeraar te veranderen. De verzekeraars willen hen koste wat het kost in huis houden en maken problemen als iemand zijn polis opzegt.

Brussel

Eigen berichtgeving

Emmanuel Vanbrussel

Vorig jaar gebeurd: een Belgische consument probeert zijn autoverzekering via een aangetekende brief op te zeggen, maar krijgt van de verzekeringsmaatschappij een njet terug. "Uw opzeggingsbrief is niet geldig, want u heeft onze naam, die veranderd is na een fusie, verkeerd vermeld", staat in het schriftelijk antwoord. De betrokkene stapt naar de ombudsman van de verzekerden en blijkt niet de enige te zijn. "We ontvangen vreemd genoeg steeds meer klachten van verzekerden die ontevreden zijn omdat de verzekeringsonderneming de haar toegestuurde opzegging weigert", zegt ombudsvrouw Josette Van Elderen.

Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Tot voor enkele jaren regende het klachten over bestuurders die bij de verzekeringsmaatschappijen geen betaalbare autopolis konden krijgen of vriendelijk verzocht werden een andere maatschappij te zoeken. Nu raken steeds meer verzekerden niet meer af van hun autopolis.

Het gaat om verzekerden die het contract opzeggen na een premieverhoging, een aanpassing van de voorwaarden of gewoon omdat ze van verzekeraar willen veranderen. Hans Claes van de ombudsdienst: "Het is een nieuwe trend die niet toe te schrijven is aan de politiek van één verzekeringsmaatschappij, maar die in de hele sector merkbaar is. Tot voor kort wilden de verzekeraars liever af van hun slechte risico's, maar nu de portefeuilles gesaneerd zijn, gebeurt het omgekeerde: de verzekeraars willen de overblijvende, goede risico's behouden."

De verzekeringsmaatschappijen willen het koste wat het kost vermijden dat hun interessantste klanten, de veilige bestuurders, een autopolis bij de concurrentie afsluiten. De goede bestuurders worden daarom flink in de watten gelegd via allerhande beloningssystemen. Als een goede chauffeur toch wil overstappen, gaan de verzekeraars muggenziften over de vormvereisten. "Ze interpreteren de bepalingen voor een opzeggingsbrief heel strikt. Zo weigert de verzekeraar soms de opzegging te aanvaarden omdat er polisnummers ontbreken of omdat de aangetekende brief aan een tussenpersoon was gericht", zegt de ombudsdienst in zijn jaarverslag over 2004.

Dat de verzekeringsmaatschappijen hun slechte risico's hebben weggesnoeid, blijkt uit de daling van het aantal klachten over autoverzekeringen tot 662, 9 procent minder dan het jaar ervoor. Er was in 2003, en vooral in 2002, nog een toename. Die klachtenregen was toe te schrijven aan de zwaardere risicocategorieën, zoals jongeren en senioren, die protesteerden tegen de torenhoge premies die ze moesten ophoesten. Van Elderen: "De saneringen van de portefeuilles zijn nu achter de rug. Omdat bovendien het Tariferingsbureau sinds november 2003 de moeilijkste gevallen opvangt, is het aantal klachten over autoverzekeringen gedaald."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234