Maandag 19/10/2020

Veel meer dan een supermarkt

Wie Colruyt zegt denkt aan supermarkten. Te gemakkelijk. Want Korys, de sleutelnaam achter de familie Colruyt, is zowel actief in benzinestations, biotech, als IT. En nu dus ook in kledij met de aankoop van het eigenzinnig ZEB. Ondertussen werken al 26.600 medewerkers voor de groep.

"We hebben gezworen nooit de concurrentie te kopiëren. Doe het anders, dat is onze opvatting. Daarmee haal je geen 100 procent van de markt, maar je kunt het ook maken." Het is een citaat uit 1990, van wijlen Jo Colruyt. Het zou er net zo goed eentje van diens zoon Jef Colruyt (55) kunnen zijn.

Colruyt groeide uit van een familiebedrijf, naar een familie van bedrijven. Het is een boutade van Jef Colruyt, maar ze klopt als een bus. Iedereen kent de supermarkten, en die activiteiten zijn ook de voornaamste in de groep. Onder de koepel van de detailhandel, waaronder de supermarkten schuilgaan, zitten ook de winkelformules van Okay, Bio-Planet, Dreamland, Dreambaby en Collishop. Alles samen goed voor 76 procent van de groepsomzet van 8,3 miljard euro.

De tweede grote pijler van het Colruytimperium zijn de groothandelsactiviteiten. Daaronder vallen de leveringen aan de zelfstandige Sparketen, of de groep Alvo, dat ook een zelfstandig supermarktennetwerk omvat. Van eenzelfde grootorde zijn de Franse activiteiten, onder de vlag van CodiFrance en Solucious, dat levert aan de horeca, grootkeukens tot ziekenhuizen. Alles samen goed voor zo'n 16 procent van de groepsomzet.

Vallen die beide pijlers nog onder de brede noemer van foodretail dan zijn er nog de diverse zijsprongen, zoals de tankstations DATS 24, het windmolenpark Parkwind, de digitale drukkerij Symeta, of de participaties via durffondsen als Vendis Capital, Mitiska of Revive. De volledige groep telt zo ruim 26.600 medewerkers.

De kledingketen ZEB is nu de jongste eend in die inmiddels flink uit de kluiten gewassen bijt. ZEB omvat momenteel 46 winkels, met plannen om uit te groeien tot 70, en een e-shop. De keten telt een 380-tal personeelsleden en is goed voor een omzet van meer dan 60 miljoen euro en een nettowinst van ongeveer 2 miljoen euro. Colruyt verwerft 50 procent van de eigenzinnige groep rond oprichter Luc Van Mol. ZEB was ook geen onbekende voor Colruyt. Symeta, het digitale printbedrijf van Colruyt, maakt de gepersonaliseerde kranten voor de ZEB-klanten. Bovendien was Colruyt via het durfkapitaalfonds Vendis Capital al medeaandeelhouder. Het is dat pakket van Vendis Capital dat Colruyt nu overneemt.

Familiebelangen

Om de hele strategie achter de familie Colruyt te begrijpen en proberen te overzien is er één sleutelnaam: Korys. Dat is de naam van de familiale holding waar alle belangen van de familie samenkomen. De Colruytsupermarkten en andere onderdelen van de groep zorgen voor inkomstenbronnen, die via dividenden voor een flink stuk terugvloeien naar de familie Colruyt. Dat geld laten ze op hun beurt werken via investeringen in andere bedrijven, fondsen of beleggingen. De investeringsportefeuille van de familie bedraagt nu zowat 500 miljoen euro.

Daarmee is de retailer uit Halle uitgegroeid tot een fors gedifferentieerde groep, met aan het hoofd Jef Colruyt die als een octopus zijn vele tentakels uitspreidt over uiteenlopende markten en sectoren.

Niet zonder gevaar

Voor analisten en waarnemers is die brede differentiatie een vrij positief verhaal. Het zorgt ervoor dat de groep niet volledig afhankelijk is van zijn supermarktactiviteiten. Zeker bij de gewone supermarkten staan de marges fors onder druk. Dankzij de andere retailinkomsten, waar de winstmarges beter zijn, kan de groep iets vrijer ademen dan doorsneeconcurrenten. Een Delhaize is bijvoorbeeld volledig afhankelijk van zijn supermarkten voor zijn inkomsten. Al is dat in het geval van Colruyt nu ook weer geen vrijgeleide. Daarvoor is de groep iets te afhankelijk van de Belgische thuismarkt, en de kwakkelende Franse markt.

Maar globaal is die differentiatie dus positief, en ondanks een kluwen, er zit wel degelijk een lijn in. De focus ligt op drie sectoren: duurzame energie en clean technology, consumentengoederen en retail, en life sciences (biomedische wetenschappen).

Toch is de zijsprong ook weer niet helemaal zonder gevaar. Vooral duurzame energie vergt forse investeringen, en de markt is verre van stabiel. Denk aan het Electrawindsverhaal, waar Colruyt zelf geen uitstaans mee had, maar het is wel symptomatisch voor een markt die snel kan veranderen. En er gaan enorme financiële belangen in rond. Aan Northwind, waarin Colruyt mee participeert, hangt een prijskaartje van 850 miljoen euro. De financiering van het windpark dat zowat 250.000 gezinnen van groene stroom moet voorzien, verliep moeizaam.

Ook de rendementen in dergelijke investeringen zijn relatief klein in vergelijking met de financiële risico's. Het geeft Colruyt wel een positief imago, zonder gevaar is het dus allemaal niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234