Maandag 20/01/2020

Veel meer dan alleen maar film op Filmfestival

Tentoonstellingen, lezingen, workshops, boekpresentaties, concerten, video-installaties: het 34ste Internationaal Filmfestival van Gent doet veel meer dan films vertonen. Het publiek hoeft zich daarbij niet te verkleden in pinguïns.

Door Jan Temmerman

Gent l Over het Filmfestival van Gent wordt soms een beetje neerbuigend gezegd dat het 'Hollywood aan de Leie' wil spelen. Maar dat geldt eigenlijk alleen voor enkele officiële evenementen, zoals het openingsgala, waarvoor een deel van het publiek zich nog wel eens in een avondjurk of een smoking wil hijsen.

Zij zijn het die door de andere, meer casual geklede festivaliers ietwat smalend als 'pinguïns' worden aangeduid. Feit is dat die pinguïns zich bij zowat alle andere activiteiten van het festival vreselijk overdressed zullen voelen. Zelfs bij een tentoonstelling met de dubbelzinnige titel VIPS.

Dit weekend ging in het Caermersklooster de mooie overzichtstentoonstelling VIPS van Karl Meersman open. Die schilder-tekenaar ontwierp dit jaar de aantrekkelijke festivalaffiche met het tangodansende koppel en werd vooral bekend met zijn portretten van allerlei beroemdheden uit de entertainmentsector in Focus Knack. Het zijn telkens kleine, fijne pareltjes van precisie en herkenbaarheid die sierlijk balanceren op de dunne koord van hommage en speelse spot. Zelfspot ook, want VIPS staat in dit geval voor 'Very Important Paintings'. De tentoonstelling loopt tot 9 december (maandag gesloten) en de toegang is gratis.

Argentinië is dit jaar gastland op het festival en daarom kan men in de tenten van het festivaldorp (naast Kinepolis-Gent) ook terecht voor een fototentoonstelling over de gaucho's, de Latijns-Amerikaanse versie van de cowboys, van de Argentijnse fotograaf Martin Santander.

Onder de noemer 'Cinema in transitie' worden tijdens het festival ook een aantal symposia en workshops georganiseerd, waarbij niet alleen nieuwe vertelvormen, maar ook nieuwe distributiemodellen aan bod zullen komen. Die worden steeds belangrijker door de invloed van de nieuwe media en de cross-over met andere audiovisuele disciplines (games, muziek, design, advertising, beeldende kunst). Een titel als Clicks into Cash: Making a profit from your digital rights maakt meteen duidelijk dat dergelijk workshops niet alleen theoretisch, maar ook erg praktisch kunnen zijn. (www.mediadesk-vlaanderen.be)

Nieuwe technologieën en distributiekanalen staan ook op de agenda van het Almost Cinema-programma van Kunstencentrum Vooruit, waarbij gedurende twaalf dagen de kruisbestuiving tussen cinema, mediakunst, live performance en muziek wordt afgetast. Het symposium The art of the true illussion onderzoekt de instrumenten waarmee men de toeschouwer "kan laten verzinken in een zee van beelden of doen dobberen op een oceaan van geluid". Een en ander wordt in de praktijk gedemonstreerd via een tentoonstellingsparcours doorheen het hele gebouw. Zo kan men kennismaken met nieuw werk van de Belgische artieste Els van Riel, die naar verluidt 16mm-projectoren tot levende wezens promoveert. Of bekijken hoe de Duitser Peter William Holden computergeleide paraplu's laat bewegen op de tonen van... jawel, 'Singin' in the Rain'. (www.vooruit.be)

In het kader van de festivalsectie Geheugen van de Film wordt ook plaats gemaakt voor een Focus on Found Footage. Bekende voorbeelden van films, die volledig of grotendeels uit zogenaamd 'gevonden' beeldmateriaal werden opgebouwd, zijn Grizzly Man van Werner Herzog, Tarnation van Jonathan Caouette of ook nog het recent door Canvas uitgezonden Capturing the Friedmans van Andrew Jarecki.

Maar huis-, tuin- en keukenfilmpjes kunnen ook een belangrijke onderzoeksbron zijn voor historici en andere cultuurwetenschappers. Daarover laat het museum Het Huis van Alijn een aantal academici en programmamakers aan het woord en daarnaast vroeg men aan drie Vlaamse filmmakers (Julien Van de Velde, Kadir Balci en Lieven Debrauwer) te grasduinen in het digitale smalfilmarchief van het museum om met de daarin gevonden beelden hun eigen ding te doen. (www.huisvanalijn.be)

Wie tenslotte zelf scenarioambities koestert, kan ook nog gaan luisteren naar de Masterclass van de Deense professor en 'script consultant' Mogens Rukov, die indertijd meeschreef aan Festen en daarna een belangrijke rol bleef spelen binnen de hele Dogmabeweging. (www.scenaristengilde.be)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234