Dinsdag 15/06/2021

Veel medelijden, weinig geld

'Slechts' 2,4 miljoen euro staat op de teller van het consortium 21-21 plus enkele hulporganisaties, na een week inzamelen voor de Filippijnen. Daarmee doen we het slechter dan onze buurlanden. 'De campagne is te laat op gang getrapt.'

Ondanks de vele activiteiten van de afgelopen dagen staat er nog 'maar' 1,3 miljoen euro op de 2121-hulprekening. Samen met wat andere hulporganisaties - zoals Artsen Zonder Grenzen (AZG) en het Rode Kruis - ophaalden, stokte de teller op 2,4 miljoen euro voor de slachtoffers van Haiyan. Of gemiddeld 20 eurocent per Belg.

Daarmee scoort ons land beduidend lager dan de buurlanden. De Nederlanders rondden gisteravond de kaap van de 14 miljoen euro. De Britten haalden maar liefst 40 miljoen euro op. Zelfs Zwitserland doet het met zijn 8 miljoen inwoners ruimschoots beter dan ons land door 5,6 miljoen euro in te zamelen.

"De campagne in België is te laat op gang getrapt", reageert Koen Van Den Broeck van Ethicom, een bedrijf dat ngo's adviseert bij fondsenwervingen. "Het consortium en de andere organisaties waren bang dat ze de inzamelactie voor Syrië hiermee naar het achterplan zouden duwen. De buurlanden daarentegen begonnen hun initiatieven wél op het hoogtepunt van de berichtgeving. Op dat moment was er nog sprake van 10.000 doden. Toen het consortium en AZG er 48 uur later mee begonnen, was de dodentol al naar beneden bijgesteld. Er is intussen sprake van 4.500 à 5.000 doden. Voor de Belgen is de urgentie dan al minder groot. Hoewel de ravage nog steeds niet te overzien is, speelt zoiets mee."

Benefiet

Eric Todts, voorzitter van het consortium, erkent dat het bedrag pover is. "De trend is zwak, zeker in vergelijking met een gelijkaardige ramp als de aardbeving in Haïti in 2010." Toen brachten de Belgen zo maar even 23 miljoen euro in het laatje. Bij de tsunami in 2004 was dat zelfs 48 miljoen euro.

Toch voelt Todts zich niet aangesproken door de kritiek over de te laat gestarte actie. "Die uitleg is plausibel, maar niet doorslaggevend." De voorzitter vindt dat we met z'n allen te weinig gestimuleerd worden om te doneren. "Belgen zijn niet geefmoe, geloof me. Maar scholen, bedrijven en verenigingen voelen niet de drang om mee te doen aan de actie. Dat komt omdat de interactie tussen de media en de publieke opinie ontbreekt."

Daarom wil hij een ultieme oproep doen om een televisiebenefiet te organiseren. "Hét hulp- middel om toch een grote geefbereidheid op gang te krijgen, is één grote solidariteitsactie die door alle kranten en alle tv- en radiozenders gedragen wordt. In Nederland heeft die gezamenlijke actiedag erg goed gewerkt. Daar is maar liefst 14 miljoen euro opgehaald. Het zou ook hier het ideale middel zijn om een grote stap voorwaarts te zetten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234