Woensdag 20/11/2019

Veel kogels, weinig impact

Oorlogsdrama
Regie: David Ayer
Met: Brad Pitt, Shia LaBeouf, Logan Lerman
Duur: 134 min

Fury piekte in zijn openingsweekend aan de kassa in de VS en wordt al getipt voor de Oscars, maar voor de regie en de vertolkingen zou dat meer dan gevleid zijn.

De goede oorlogsfilms zijn die waarin de oorlog het sleutelelement is om waarden als broederschap en solidariteit versus vijandschap en verraad uit te spelen. Fury gaat over vijf mannen die ook alleen maar dat ene ding gemeen hebben: de vijand. David Ayer (End of Watch) maakt met Fury zijn eerste grote studiofilm en het lijkt er op dat hij zich vooral op de enorme logistieke complexiteit van dit soort film heeft toegelegd. Bloed, modder en kogels spatten in het rond. De horror van de oorlog op het slagveld en onder de bevolking wordt trefzeker in beeld gezet, maar er schort wat aan de emotionele impact van al dat geweld.

Fury is zo goed gemaakt dat je het niet meemaakt. Technisch zijn de gevechten zo goed georkestreerd dat je in je zetel wegduikt voor de kogels van den Duits, maar met de personages leef je niet mee. Daarvoor zijn ze te weinig uitgediept en zijn ze verrassend snel over elke tegenslag of verloren kameraad heen, op naar het volgende avontuur. Ayer smeert het sentiment er te dik op wanneer Wardaddy (Brad Pitt) zijn pupil Norman (Logan Lerman) de gelegenheid biedt zijn maagdelijkheid te verliezen bij een Duits meisje.

Het had een Das Boot in een tank kunnen worden, of een Lebanon, maar echt claustrofobisch wordt het zelden. En helaas zitten in het scenario en de vertolking vervelende onwaarschijnlijkheden. Pitt doet zijn karakter uit Inglourious Basterds over, inclusief vervormde tronie en stem, wat in dit humorloze verhaal misplaatst is. Shia LaBeouf (Wall Street: Money Never Sleeps), met zwartgemaakte tanden en gehavend gelaat, staat erbij als een piraat. Terwijl hij ad nauseam de Bijbel citeert, spuwt de rest van het vijftal grove praat die mogelijk wel pakt op papier, maar uit hun monden ongeloofwaardig klinkt. Wardaddy kraamt plompverloren wijsheden uit als 'Idealen zijn vreedzaam. Geschiedenis is gewelddadig'.

Pitt en zijn kornuiten overacteren en dat heeft veel te maken met een regisseur die zich liever op het technische aspect toelegt dan op zijn acteurs. Enkel Lerman (Noah) zet een overtuigende stap naar het volwassen publiek. Hij speelt groentje Norman dat moet invallen voor een omgekomen lid uit de tank van het team dat door Wardaddy wordt aangevoerd. Voor ze met hun Shermantank, genaamd Fury, naar hun ultieme gevecht in nazi-Duitsland denderen, wordt hij door Wardaddy hardhandig geïnitieerd in de mores van de oorlog. Om het risico niet te lopen dat hij weigert te doden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234