Vrijdag 21/02/2020

Veel interessanter dan successen: mislukkingen

Van de slechtste ideeën leer je het meest. Daar is de Zweedse psycholoog en innovatie-expert Samuel West vast van overtuigd. En dus opent hij begin juni het Museum of Failure, waarin hij de grootste commerciële flops van de voorbije jaren samenbrengt.

De Segway moest de manier waarop we ons verplaatsen fundamenteel veranderen. Het draaide anders uit. Vandaag wordt het ding enkel nog gebruikt voor rondritjes in toeristische steden. Coke BlaK, een Cola-variant met een wel heel uitgesproken koffiesmaak, moest een nieuwe, helaas onbestaande, doelgroep aanspreken. En wat te denken van de Bic for Her, een balpen voor vrouwen, of de diepvriesmaaltijden waarmee tandpastafabrikant Colgate hoopte zijn activiteiten te diversifiëren.

Het zijn allemaal producten waar de fabrikanten ervan rotsvast in geloofden maar die ze nu liefst uit het collectief geheugen gewist zien. En dat is precies wat Dr. Samuel West wil vermijden. De man is als innovatie-expert verbonden aan de universiteit van Lund en reist in die hoedanigheid de wereld af om bedrijven te adviseren bij hun creatieve processen. "Daar hoorde ik tot vervelens toe telkens dezelfde succesverhalen", vertelt hij aan de telefoon. "Elk bedrijf blijft maar doorbomen over hun succesvolle producten. Terwijl de mislukkingen vanuit innovatieoogpunt vaak veel interessanter zijn."

"Innovatie en mislukking zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden", gaat West verder. "Aan elk commercieel succes gaan een hele reeks mislukkingen vooraf. Enkel door die flops grondig te bestuderen kunnen we de kans op succes verhogen. Alleen stoppen bedrijven de producten die niet aan hun verwachtingen voldoen liefst zo diep mogelijk onder de grond."

Schimmige dealers

West broedde al een tijdje op een manier om die mislukkingen weer onder de aandacht te brengen toen hij in Kroatië het museum van stukgelopen relaties bezocht. "Ineens wist ik: dit is wat ik ook moet doen."

Op 8 juni is het zover. Dan opent in Helsingborg Wests eigen museum. Vijfhonderd vierkante meter expositieruimte waar uiteindelijk zo'n zeventig objecten een plaats zullen krijgen. Allemaal producten die ooit als innovatief werden gezien, maar die ondanks de meestal forse investeringen nooit een commercieel succes werden.

Het lijstje met geflopte producten opstellen was snel gebeurd, die dingen ook effectief in handen krijgen bleek een stuk moeilijker. Geen van de fabrikanten die West contacteerde wilde meewerken. "Gelukkig was er eBay", vertelt hij. "En ik heb een heel netwerk van schimmige dealers ontdekt waar je nog zonder problemen een Nokia N-Gage of een blikje New Coke kan kopen. Zolang je maar cash betaalt."

Nu het museum wat meer naambekendheid krijgt komen er ook steeds vaker giften binnen. West: "Gisteren kwam hier nog iemand een Philips Laserdisc afgeven, ook al een uitvinding waar ze in Nederland liefst niet meer aan herinnerd worden."

Diepvries en tandpasta

Sommige bedrijven gaan wel heel ver om hun verleden uit te wissen. Colgate bijvoorbeeld. West had voor zijn museum graag een exemplaar van een van de diepvriesmaaltijden bemachtigd die de tandpastafabrikant begin jaren 80 op de markt bracht. Toen dat niet lukte knutselde hij zelf zo'n doosje in elkaar. Tot grote woede van het geviseerde bedrijf. "Ik kreeg een telefoontje van het hoofdkantoor", vertelt West. "Daar beweerden ze dat ze nooit diepvriesmaaltijden hebben verkocht, terwijl dat toch in een heleboel marketinghandboeken uitgebreid wordt gedocumenteerd als voorbeeld van hoe het niet moet."

Veel vrienden in de bedrijfswereld zal West met zijn museum niet maken. "Bij Colgate zal ik alvast niet meer langs moeten komen om het over innovatie te hebben. En ik zal nog wel bij een aantal andere bedrijven op de zwarte lijst belanden. Maar als dat de prijs is die ik moet betalen om mensen het nut van mislukken in te laten zien, dan heb ik dat er graag voor over."

museumoffailure.se

Nokia N-Gage

Een kruising tussen een spelcomputer en een telefoon. Alleen bleek het ding voor geen van de twee dingen echt geschikt.

Itera Plastic Bike

De IKEA-versie van de fiets, niet toevallig uit Zweden. De Itera bestond uit plastiek onderdelen die de kopers zelf in elkaar moesten vijzen. Alleen zaten niet in elke doos alle onderdelen. Snel bleek plastiek het qua duurzaamheid ook af te moeten leggen tegen metaal.

Apple Newton

De primitieve voorloper van de iPhone en de iPad. Vernieuwend dus wel maar ook pokkeduur en voortdurend haperend.

Google Glass

Een bril met ingebouwde camera waarmee we voortaan ons doen en laten continu zouden documenteren. Alleen hadden de Google-jongens geen rekening gehouden met de privacy-issues die dat met zich mee bracht.

Segway

Een toestel dat onze manier van voortbewegen voorgoed moest veranderen. Nu vooral gebruikt voor toeristische rondritten in autovrije stadscentra.

Trump The Game

Een bordspel opgehangen aan de figuur van Donald Trump moest in de VS de klassieker Monopoly doen vergeten. Maar Trump werd van het veld gespeeld. Misschien kan de fabrikant nu nog eens een poging wagen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234