Zaterdag 28/03/2020

Veel geld en weinig tijd? Neem een personal stylist

Hebt u ook altijd gevonden dat David Bowie zo'n persoonlijke stijl had? Dan kan dit u ontnuchteren: hij kiest zelden zijn kleren zelf uit. Daarvoor heeft hij een stylist. Na de 'personal trainer', de colorist en de voedingsdeskundige wordt een 'personal stylist' welhaast onmisbaar voor beroemde mensen.

Met de Oscaruitreiking, afgelopen maandag, was het duidelijk: ze zagen er weer allemaal patent uit. Of het nu een jurk was van Armani of een pak van Valentino, niets was aan het toeval overgelaten: de juiste schoenen, die nonchalante haarsnit, dat gedurfde glinsteringetje in de make-up. Alle lof daarvoor moet niet gaan naar de sterren zelf, maar naar een legertje stylisten dat achter de schermen alle middelen inzet. Bij Hollywood hoort dat, en bij het feest der feesten van Hollywood zou je niet anders verwachten. Maar opvallend is dat het fenomeen begint door te sijpelen naar het leven buiten de film.

Amerikaanse zakenmensen, politici en andere machtige lieden beseffen meer en meer dat hun uiterlijk meetelt in de manier waarop ze beoordeeld worden, en laten zich daarom door een specialist ter zijde staan. Of juister: door nog een specialist. Want ze hadden al de kleurendeskundige ("Bent u een winter- of een lente-type? Draag nooit zilver maar altijd goud"), de nutritionist, de aromatherapist en de personal trainer. Sommigen hebben dan natuurlijk ook nog de kapster, de mani- en de pedicure die aan huis komen, zodat ze 's ochtends, na een glaasje sap en de juiste oefeningen, in de gepaste kleren de deur uit kunnen. Ha, u dacht dat die voorzitster van de directieraad zelf haar Ungaro-combinatie had gekozen? Mis. Zelfs de knappe, uit het oog verloren verre neef op haar feestje was nep. Ingehuurd door de stylist om het plaatje te vervolledigen.

Een personal stylist is meer dan een personal shopper, iets wat ook in België al bestaat, zij het op beperkte schaal. Een personal shopper is doorgaans verbonden aan een winkel of warenhuis en selecteert (en koopt in) met het oog op de wensen van bepaalde klanten. Stylisten doen meer dan dat. Ze zijn voortdurend op jacht in winkels, warenhuizen, ateliers, boetieks en galerietjes, op zoek naar dat antieke, maar zo-goed-als-nieuwe avondtasje, het ondergoed dat alle bobbeltjes verbergt, de jurk die de kleur van de ogen zo goed doet uitkomen. Zij zijn het ook die de visagist kiezen, die zorgen dat eerst de wenkbrauwen-epileerder langskomt, en die de afspraken maken met de kapper, de trainer en de chef. Ze rekenen per dag tussen 1.500 en 5.000 dollar aan (ongeveer 60.000 à 200.000 frank). Daarin zit natuurlijk niet de prijs begrepen van de kleding, die aan de volle verkoopprijs moet worden betaald.

De 37-jarige David Neuman werd president van Touchstone Television in Los Angeles. Toen hij de nieuwe baan kreeg, voelde hij dat hij een stylist nodig had. In zijn vorige job liep hij in elegant Armani gekleed, maar bij Touchstone - een onderafdeling van Walt Disney Co - was de huisstijl totaal anders. Hier liep iedereen in jeans en sweaters. "Ieder bedrijf heeft zijn eigen stijl. Disney bleek casual te zijn, maar ook daar zijn gradaties in. Er is casual-voor-een-weekend-met-vrienden en er is bedrijfs-casual. De kwestie is de goede toon te vinden", ondervond hij. Hij belde Deborah Waknin, een Hollywood-styliste die de ankerpersonen van Channel 1 een nieuwe persoonlijkheid had gegeven en wier werk hij bewonderde. Neumans eerste probleem was dat van casual Friday: de Amerikaanse gewoonte in bedrijven om zich op vrijdag wat losser te kleden. "Bij ons zijn de vrijdagen supercasual, en ik kan kaki dragen of jeans", gaf hij haar mee. Waarop Waknin de hele garderobe doornam en onverbiddelijk alles weggooide wat uit de mode was of wat hij niet nodig had. Ze voegde enkele geruite hemden toe en een paar suède blazers, en ze kocht nieuwe sokken, schoenen en ondergoed. Tweemaal per jaar neemt de styliste sindsdien met Neuman zijn garderobe door. Ze arriveert met twee rekken propvol kleren. Terwijl Neuman alles aanpast, maakt zij polaroids. Als er dan achteraf iets is dat hij wil, kan het gemakkelijk teruggevonden worden. Af en toe adviseert ze hem ook om zijn haren te laten knippen.

"Sommige bazen hebben een vrouw die dat allemaal voor hen doet, maar als je alleenstaand bent heb je iemand nodig die dat deel van het leven voor zijn rekening neemt", vindt Neuman. "Wel, 't is te zeggen, ik heb dat deel in handen kunnen geven van iemand die een expert is op dat terrein."

Noch Neuman, noch Waknin vinden er iets ironisch aan dat een man die een groot bedrijf kan leiden niet in staat is de juiste kleren te vinden voor een casual Friday. "David is een workaholic", zegt Waknin. "Hij werkt 7 dagen op 7. Mijn klanten hebben nooit genoeg tijd. Ze bellen me op en zeggen: 'Ik moet naar een receptie. Op de uitnodiging staat black tie, en het is een nogal conservatief gezelschap.' Of ze zeggen: 'Het is in het Witte Huis', of: 'Het is voor een weekendje op het wijndomein van Francis Ford Coppola.' Ik weet meteen wat ze nodig hebben. Vergelijk het met een script: je krijgt het en je moet het zo goed mogelijk uitvoeren overeenkomstig de gegeven beschrijvingen."

In de Verenigde Staten zijn personal shoppers en image consultants al langer een bekend gegeven. Maar een personal shopper is beperkt tot de kleding van de huizen waarvoor hij of zij werkt, en de image consultants brengen niet zelf de kleren mee en maken geen afspraak met kappers en visagisten.

Susan Ashbrook staat aan het hoofd van Film Fashion, een bedrijfje in Los Angeles dat als schakel fungeert tussen modeontwerpers en beroemdheden, en kleding van ontwerpers in films probeert te plaatsen. Ze heeft er zopas een afdeling bijgenomen voor personal stylists. "Er is zo ontzettend veel en de mensen hebben zo weinig tijd", zegt Ashbrook, voorheen communicatiedirecteur bij de ontwerper Richard Tyler. Ze wijst op het succes van In Style, een maandblad dat volledig gewijd is aan de kleding van beroemdheden. Het blad werd in 1994 opgericht en heeft nu een oplage van meer dan 800.000 exemplaren. Ook magazines als People, Allure en Us spelen in op het verlangen om te dromen van de stijl van beroemdheden en om die na te bootsen. "Natuurlijk lijkt niet elke vrouw op Sharon Stone", zegt Ashbrook, "maar daar begint dan juist mijn taak. Ik richt mij tot vrouwelijke directieleden, managers, politica, vrouwen die het geld hebben om couture te kopen, en sta ze daarin bij." Onlangs verzorgde ze nog de stijl van Cathy Booth, de hoofdredacteur West Coast van Time Magazine, voor het grote 75ste verjaardagsfeest van Time in New York. "We doorliepen haar garderobe en zochten iets uit waarin ze zich sexy, zelfzeker en mooi zou voelen", zegt Ashbrook. "We kwamen uiteindelijk uit bij iets waarmee ze haar mooie, lange benen kon laten zien, eerder dan de lange jurk die ze aanvankelijk had voorzien."

Philip Bloch heeft zijn standplaats in Los Angeles en noemt zichzelf 'de stylist voor de sterren'. Bij Warner Books verscheen van hem dit jaar Elements of Style: from the Portfolio of Hollywood's Premier Stylist. Nancy Berry, de ondervoorzitster van Virgin Music, riep vorig jaar Blochs hulp in voor de uitreiking van de MTV Music awards. "Als je voortdurend in de kijker loopt, kun je geen twee of drie keer dezelfde jurk dragen", zegt de 39-jarige Berry, "anders denken de mensen dat je geen kleren hebt. En ik zat in een crisis." Bloch begon de antiek- en tweedehands zaken van Los Angeles af te schuimen, tot hij een korte, antieke zwarte kimono vond, waarover hij Nancy een zwart korset liet dragen. "Ik kon er zeker van zijn dat er niemand anders met dezelfde jurk zou opdagen", lacht Berry.

Ze was zo tevreden dat ze hem vroeg om ook haar dagelijkse garderobe onder handen te nemen. Daarmee had Philip Bloch het wat moeilijker: "Ik ging in L.A. van winkel tot winkel op zoek naar kleren waar ze zou van houden, maar ik ontdekte dat ze overal al gekocht had wat er in haar maat voorhanden was. Ze had de stad omzeggens schoongemaakt. Wat nu gedaan? Ik keerde terug en zei: 'Honey, jij hebt geen stylist nodig, wat jij nodig hebt is een privé-ontwerper'." Dat zal het dan misschien volgend jaar worden.

Alex Kuczynski (NYT)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234