Maandag 13/07/2020

Veel acties, niet altijd veel korting

Uitzonderlijke kortingen op Black Friday zijn een illusie, stelt een Britse consumentenorganisatie. Er gaat geen week voorbij zonder mooie promoties om onze honger naar promoties te voeden. Dus passen consumenten zich aan; en dan moeten ook de winkels dat weer doen.

Een espressoapparaat voor 392 euro in plaats van de originele 821 euro, zo'n duizelingwekkende korting kan alleen maar op een dag als Black Friday. Het koopjesfenomeen dat overgewaaid is uit de Verenigde Staten doet steeds meer landen overstag gaan.

In België staan onlinewinkels als Bol.com (Black Friday Festival), Coolblue (Blue Friday) en MediaMarkt (Black Friday Weekend) bomvol ongeziene kortingen, bovendien over een langere periode gespreid dan enkel nu vrijdag. En ook veel fysieke winkels stappen mee in het verhaal: kledingwinkels, supermarkten of zelfs autosalons.

Alleen zijn die kortingen vaak niet zo ongezien als we denken, constateerde de Britse consumentenorganisatie Which?. Die hield een jaar lang de prijzen bij van 35 gewilde elektronicaproducten, keukenapparaten en verzorgingsmiddelen die vorig jaar op Black Friday met korting werden aangeboden. Wat bleek: 60 procent was op andere momenten voor dezelfde of een goedkopere prijs in de aanbieding.

Echt verwonderen hoeft dat wellicht niet te doen. Er gaat geen week meer voorbij zonder blitse kortingen. De traditionele solden zijn intussen aangevuld met koppelverkoop in sperperiodes, koopavonden, opruimingen en Black Friday. "Het aantal producten waar geen korting op zit neemt inderdaad af. Bij MediaMarkt is er geen week zonder", ziet ook retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick Business School.

Aan de andere kant staan handelaars die een continue scherpe prijs zetten zonder kortingen. Maar slimme koopjesjagers omzeilen hen steeds vaker. "Het gedeelte van de omzet door producten met een korting stijgt jaar na jaar, ook doordat het aantal georganiseerde promotiemomenten blijft aandikken", zegt Van Ossel. Consumenten passen hun gedrag daarop aan en kopen alleen nog wanneer er kortingen zijn. "Dan krijg je dus winkels die buiten die periodes hun prijzen artificieel hoger gaan zetten. Wie zich niet laat leiden door kortingen is daar de dupe van."

Dat ook de kortingen daardoor artificieel aanvoelen, wil Van Ossel niet gezegd hebben. "Onze kortingsdrang wordt in het budget verrekend en dat is logisch. Anders kunnen bedrijven er niet aan uit." Een economische wisselwerking die we zelf in de hand werken dus, maar dan rijst toch de vraag: gaan we op termijn geen kortingsprijzen krijgen die de correcte referentieprijs benadert?

"Een structureel gegeven is dat niet, toch niet in ons land", zegt Hans Cardyn, woordvoerder van handelsfederatie Comeos. Hij benadrukt dat handelaars de prijs niet opvallend hoger kunnen zetten buiten de promotieperiodes omdat ze anders zichzelf uit de markt prijzen. "Handelaars moeten rekening houden met concurrenten in binnen- en buitenland. Ze leven niet op een eiland, en de klanten al zeker niet."

Nepkortingen

Bovendien mogen handelaars dan wel het hele jaar door kortingen doorvoeren, die mogen niet misleidend zijn. De prijs van een artikel verdubbelen vlak voordat je 50 procent korting aanprijst, is niet toegelaten. "Naar mijn weten gebeuren zulke praktijken hier niet", vertelt Cardyn.

Als we het onderzoek van Which? mogen geloven, gebeurt dat elders wel. De originele prijs voor het espressoapparaat bleek lange tijd 651 euro in plaats van de verkondigde 821 euro. "Toch moet je voorzichtig zijn met conclusies", zegt Van Ossel. "Black Friday is in onze contreien vooral een onlinegebeuren. Daar zit je met heel dynamische prijzen die zelfs tussen voor- en namiddag sterk kunnen verschillen."

"Consumenten zijn slim genoeg en zullen het wel doorhebben als het effectief om nepkortingen gaat", denkt Cardyn. Goed kijken naar de prijzen en niet de kortingen kan daarbij helpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234