Zaterdag 08/08/2020

Vechtscheiding met Woestijnvis wordt dure grap

Tom Lenaerts heeft 190.000 euro moeten betalen aan De Vijver Media, de eigenaar van Woestijnvis, voor de onterechte beëindiging van zijn contract. Lenaerts had zelf 1,25 miljoen euro geëist.

De uitspraak over het conflict tussen Tom Lenaerts en De Vijver Media, de eigenaar van Woestijnvis, VIER en VIJF, staat wat verstopt op de laatste pagina's van de geconsolideerde jaarrekening van de mediagroep. Bij de rubriek 'voorzieningen' valt te lezen dat De Vijver Media 1,25 miljoen voorzien had "naar aanleiding van een dispuut met een voormalig werkgever. De vordering bestond voornamelijk uit een schadevergoeding voor gederfde winsten en een bonus. In december 2015 werd de voormalig medewerker per arbitrale beslissing in het ongelijk gesteld en werd daarenboven verplicht tot het betalen van een schadevergoeding van 190.000 euro wegens de onterechte beëindiging van de overeenkomst."

In mensentaal: Tom Lenaerts vroeg, nadat hij in juni 2014 opstapte bij Woestijnvis, via de rechter een schadevergoeding van 1.250.000 euro, maar moet 190.000 euro betalen omdat hij eenzijdig zijn exclusiviteitscontract verbrak.

De breuk tussen Lenaerts en Woestijnvis kwam er nadat Woestijnvis SBS Belgium kocht en de zenders VIER en VIJF lanceerde. Lenaerts maakte er samen met Tom Van Dyck de reeks Met man en macht en was het gezicht van De kruitfabriek, de talkshow die maar elf maanden zou bestaan. Een jaar na het einde van dat programma, in juni 2014, stapte Lenaerts op bij Woestijnvis. "Ik heb gewoon goesting in iets anders", liet de tv-maker, die bij Woestijnvis een exclusiviteitscontract tot juli 2015 had, toen weten.

Woestijnvis schortte onmiddellijk de vergoedingen voor Lenaerts op, waarop die een vordering vroeg van 1.250.000 euro. Daarop werd een arbitrageprocedure opgestart om het geschil te beslechten, waarbij een particuliere rechter over het geschil oordeelt. Lenaerts beet daarbij dus in het zand.

Genekt door 'The Loft'

Uit het jaarverslag blijkt ook dat De Vijver Media in 2015 20 miljoen euro verlies leed. In 2014 ging het bedrijf al voor 5,2 miljoen euro in het rood. Het zwaardere verlies is volgens het mediabedrijf te verklaren door het risico dat het nam op de Amerikaanse release van The Loft. Die film flopte in de Verenigde Staten en is grotendeels verantwoordelijk voor de extra 15 miljoen euro verlies. Daarnaast liepen ook de reclame-inkomsten licht terug.

Het zware verlies is geen reden tot paniek, luidt het bij De Vijver Media. 2015 was een overgangsjaar door de gewijzigde aandeelhoudersstructuur. Sinds februari 2015 is Telenet ook officieel voor de helft eigenaar van De Vijver Media. De andere helft is verdeeld over de uitgever Corelio en het duo Wouter Vandenhaute en Erik Watté. Door de intrede van Telenet kreeg De Vijver Media een extra kapitaalinjectie en zegt het de volgende jaren Woestijnvis en de tv-zenders verder te kunnen uitbouwen.

De intrede van Telenet betekende ook het einde van de uitgever Sanoma als aandeelhouder. Bij die wissel was overeengekomen dat Humo naar Sanoma zou verhuizen. Uit de jaarrekeningen blijkt dat het 16,16 miljoen euro voor het weekblad betaalde: bijna 7 miljoen euro in cash, de rest door het overnemen van schulden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234