VCST verkoopt koninginnestuk afdeling versnellingsbakken
brussel.
eigen berichtgeving
De Nederlandse Begemann-groep, in België vooral bekend als voormalige aandeelhouder van de Boelwerf, verkoopt de afdeling automatische transmissie van VCST in Sint-Truiden aan het Duitse bedrijf ZF Friedrichshafen. In de divisie 'continu variabele transmissie' (CVT) werken 120 mensen. Dit onderdeel van de groep is goed voor 700 miljoen frank op een totale omzet van 5,5 miljard frank van VCST. De automatische transmissieafdeling CVT is onlosmakelijk verbonden met het bekende variomatic-systeem dat op zijn beurt verbonden is met de DAF, de wagen die volgende maand veertig jaar wordt (zie pagina 9). De variabele transmissie is een systeem van automatische versnellingsbak die via continue aandrijving werkt en waarbij de overschakeling van versnelling niet te voelen was.
De divisie stond sinds begin vorig jaar te koop omdat Begemann niet langer een toekomsterspectief had. Bedoeling was oorspronkelijk een partner te zoeken die 50 procent van de onderneming kon overnemen. Volgens algemeen directeur Carlo Soors van Begemann was het al vlug duidelijk dat ZF Friedrichshafen het daarvoor niet zou doen. Het bedrijf is gespecialiseerd in automatische transmissie en was uit op een meerderheidsparticipatie. Het uiteindelijke resultaat is een aandeel van 80 procent. De resterende 20 procent blijven in handen van VCST-Begemann.
Volgens Soors was VCST voor CVT dringend aan een partner toe. Het verkocht de automatische versnellingsbak nog enkel aan de Rover-groep. Potentiële andere autoproducten maken steeds duidelijk dat zij vooral zaken willen doen met een zogenaamde global player, een onderneming die internationaal sterk staat en bijvoorbeeld kan beschikken over een internationaal ondersteuningsnetwerk. Dat heeft VCST niet ter beschikking. Een bijkomend argument om nader in te gaan op de voorstellen van ZF Friedrichshafen was dat het hier om een belangrijk toeleverancier van BMW gaat en dat die Duitse producent Rover in handen heeft. ZF heeft het altijd moeilijk gehad met het contract dat VCST heeft met Rover, meent Soors. Zij hebben wel onderzoek gedaan naar automatische transmissie voor kleinere wagens, maar de productie was gericht op tweeliterwagens. Door de divisie van VCST over te nemen halen zij nu ook een productieafdeling binnen voor kleinere wagens. Volvo, dat destijds DAF heeft overgenomen, is met de S40- en V40-modellen overgeschakeld op een andere versnellingsbak. Soors ziet de Zweedse producent nog ooit terugkeren als hij opnieuw kleinere wagens gaat produceren. ZF is alvast geïnteresseerd om meer te investeren in Sint-Truiden. Dat moet ook zekerheid geven aan de 120 personeelsleden. Zij worden nu opgenomen in een groep die eind 1996 33.000 werknemers telde.
VCST blijft na de verkoop van CVT nog werk geven aan 856 mensen. Het bedrijf bestaat uit de afdeling 'industriële producten', waar 809 mensen werken en een coördinatiecentrum waar nog eens 47 mensen actief zijn. Bij de industriële producten worden onder meer assen en tandwielen gemaakt voor vrachtwagens. Een belangrijke klant is de Detroit Diesel Corporation. Daarnaast wordt ook geleverd aan ITT Automotive en de Nederlands-Japanse joint venture Nedcar (Volvo en Mitsubishi). Begemann is volgens Soors niet meer geïnteresseerd in de verkoop van de rest van VCST. (JAB)