Vrijdag 23/07/2021

Recensie

Vaya Con Dios: weinig sprankelend tijdens Antwerps afscheidsconcert **1/2

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Vanavond trekt Dani Klein definitief de stekker uit Vaya Con Dios in haar eigen Brussel. Gisteravond werd in Antwerpen al een eerste keer afscheid genomen. Dani Klein grasduinde er door haar muzikale verleden, haalde Arbeid Adelt en Maurane mee het podium op en speelde met Willy Willy zelfs een nieuwe song. Haar eigen hits had ze helaas veel te braaf aangekleed.

Het is een beetje bizar dat Dani Klein (61) de uitverkochte Lotto Arena pas uit de stoeltjes en aan het dansen kreeg bij absolute slotsong 'Nah Neh Nah'. Toen het feest echt begon, was het al gedaan. En dat voor een groep die, met meer dan 7 miljoen verkochte albums en 3 miljoen singles op de teller, na 28 jaar via de grote poort adieu kwam zeggen. Met vier achtergrondzangers en -zangeressen en zes muzikanten erbij, om Dani Klein een extra duwtje in de rug te geven.

Het publiek hunkerde duidelijk naar de hits, dat voelde je in de Lotto Arena. Dat de vonk moeilijk oversloeg, had alles met de kleurloze arrangementen te maken. Zo werd 'Heading For a Fall' herwerkt naar piano en viool, en voelde je weinig passie in de stem van de frontvrouw. Dan veel liever de sprankelende zigeunerklanken in 'Johnny', waar Django Reinhardt om de hoek kwam kijken.

Er werden hoge stoeltjes aangerukt en de vier backing vocals zetten zich rond Dani voor a capella bewerkingen van 'Don't Cry For Louie' en 'Just a Friend', schaars begeleid op piano en trompet. Twee supersongs die uitgekleed werden en zo nooit passioneel overkwamen, evenmin als een makke uitvoering van 'What's a Woman'. Pas na een aanzet van de zangeres ("Als jullie goesting hebben, mogen jullie echt meezingen hoor!") bracht 'Puerto Rico' dan toch leven in de stille Lotto Arena. Helaas gingen net dan de zaallichten aan voor een pauze.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Euvels

Dani Klein kwam moeilijk in haar element. Zo sakkerde ze op haar band die te laat terug het podium op sukkelde, herhaalde de zangeres meermaals dat het ruim twee en een half uur durende concert "een lange avond" ging worden, en trachtte ze de technische storingen te overbruggen (zo wou de micro van Maurane niet mee) door oude anekdotes te vertellen.

Viel het afscheid haar te zwaar, was het de stress van de omstandigheden, of sloeg de vermoeidheid toe na twee jaar touren? Moeilijk te zeggen, maar er volgde een ietwat vreemd kushandje aan haar trouwe achtergrondzangeres ("zonder haar zou ik het al láng opgegeven hebben").

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Gastoptredens

Er waren gelukkig ook tal van aangename verrassingen, meer bepaald uit Dani Kleins rijke verleden. Zo stond Arbeid Adelt plots mee op het podium, voor een hoekig en grappig 'Decoiffee'. Marcel Vanthilt blijft een geboren entertainer, en Willy Willy had zelfs een lange smokingjas aangetrokken.

Het tweede deel startte bovendien met een referentie naar het absolute begin van Vaya Con Dios. Waarbij flamenco-gitarist Nono Garcia én zangeres Amporo Cortes de spots op zich kregen en Antwerpen even in Andalusia lag. Klein toverde even later ook haar Brusselse vriendin Maurane tevoorschijn. Samen hadden ze nog in een Brel-musical gezongen (Dani Klein: "Ik had toen nog een andere neus - leve de plastische chirurgie!"), en in Antwerpen hernamen beiden diens klassieker 'Bruxelles'.

Het bracht Dani Klein duidelijk in een betere stemming. Haar stembanden zochten hunkerend de toonladders in 'Don't Break My Heart', en ook de vocale frasering in 'Lay Your Hands' bezorgde je instant kippenvel. Tijdens 'Pauvre Diable' ging Dani zelfs onbewust met haar armen wiegen, en zweefde haar stem prachtig mee op de wolken. Een uitgesponnen 'Djelem Djelem' deed de spankracht nadien helaas weinig goeds, en ook het instrumentale nummer van Kleins vader ('Charly's Song') zat er wat verloren bij.

Nieuwe song

De bisronde startte sputterend, met een open doekje voor Dani's voormalige achtergrondzangeressen, die hun Molukse roots mochten tonen in het tribale 'Hetofa'. Niet iets waar de Lotto Arena op zat te wachten. Klein zette snel orde op zaken met een innemend 'Still A Man', waarna ze Willy Willy terug op het podium haalde en ze ook aan haar voormalige geliefde en bassist Dirk Schoufs refereerde. Twee mannen waarmee ze aan de wieg stond van Vaya Con Dios.

Schoufs is helaas al lang een rock-'n-rolldood gestorven, maar met Willy Willy was Dani wél opnieuw rond de keukentafel gaan zitten voor het gloednieuwe 'Look at Us Now', een uptempo-song over hun stoute beginjaren. En tot slot volgde er dus alsnog een euforisch 'Nah Neh Nah'. "Nu zit het er echt op", knikte Dani Klein, waarna ze een laatste keer boog naar haar trouwe publiek.

Vaya Con Dios speelt vanavond een laatste keer in Vorst Nationaal. Op 28 november komen de afscheidsconcerten uit als cd en dvd onder de titel 'Thank You All'.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234