Vrijdag 30/10/2020

Vaste afspraak in Ransegem

Als enthousiaste ambassadeurs voor eigen werk pendelden Tom Van Dyck en Tom Lenaerts wekenlang tussen tv-en radiostudio's. In kranten en tijdschriften mochten we lezen hoe tevreden ze wel waren over hun nieuwste worp, hoe hard ze hadden gewerkt en welke opofferingen ze zich hadden getroost om de eindmeet te halen. Dat verkopen van de beer nog voor hij geschoten was, begon eerlijk gezegd een beetje op de zenuwen te werken en dus nam ik me voor dit staaltje huisvlijt van beide, door mij zeer hoog geachte, Tommen extra kritisch te consumeren.

Zeggen en schrijven tien seconden heeft het geduurd voor ik besefte dat al het fraais wat over deze tragikomische fictiereeks werd verteld, wel eens de waarheid en niets dan de waarheid zou kunnen zijn.

De openingsscène waarin monstres sacrés Josse De Pauw en Jan Decleir hun valse tanden vergeleken was zo briljant in zijn eenvoud dat ik meteen overstag ging en me helemaal thuis voelde in Ransegem. Een onooglijk dorpje van cafés, koers en majoretten dat al zestien jaar vredig voortkabbelde onder het bewind van de populaire burgervader Gaston Van Opstal. Door ex-coureur en lokale BV Ludo Jacobs en zijn vrouw Linda het beheer van de polyvalente zaal - "Dit is echt een meesterzet, burgemeester" - toe te vertrouwen had hij zich bovendien zogoed als zeker van een nieuwe ambtstermijn verzekerd.

Tot het ondenkbare gebeurt en Gaston zich na een rijkelijk met alcoholische versnaperingen overgoten kroegvergadering dronken te pletter rijdt tegen een plataan. Een plotwending die ik niet had zien aankomen en abrupt een einde maakt aan de Ransegemse rust.

Het wegvallen van de 'geliefde leider' doet prompt alle partijen dromen van de macht. Vrienden worden vijanden en het dorp wordt verscheurd door kuiperijen, intriges en verraad. Ergens loopt een mysterieuze Chinese rond, de ambitieuze burgemeester ad interim 'doet' het vaker met zijn schoonzus dan met zijn vrouw en het is duidelijk dat de door nachtmerries geplaagde cafébaas Tony veel meer weet dan hij wil prijsgeven.

Door de obligate kennismakingsronde kwam Met man en macht wat traag op gang maar dat stoorde, mede door de prachtige beeldvoering, nooit. Lenaerts en Van Dyck schreven een ijzersterk scenario dat slechts mondjesmaat zijn geheimen wil prijsgeven en gebruiken op meesterlijke wijze het decor van de dorpspolitiek om zowel het mooiste als het lelijkste in de mens aan de oppervlakte te brengen.

De haarscherp en met zin voor detail getekende personages balanceren soms op het randje van de karikatuur, maar blijven immer herkenbaar Vlaams en geloofwaardig. In de indrukwekkende sterrencast is iedereen een uitblinker en vervult de ontwapenende Els 'Mieke' Laenen met verve de rol van verrassende nieuwkomer - beklijvend hoe ze in de gietende regen met 'Ik mis je zo' haar opa uitgeleide deed.

Met man en macht komt overduidelijk uit de Woestijnvisstal en doet net iets te veel aan De parelvissers en Van vlees en bloed denken om, zoals Quiz me Quick en Clan, echt vernieuwend te zijn. Het haalt vooralsnog het niveau van die beroemde voorgangers, net, niet maar het is natuurlijk wel een dijk van een serie die van Ransegem elke maandagavond de place to be maakt. Allen daarheen!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234