Woensdag 28/10/2020

Review

'Varmints' van Anna Meredith: van hatemail tot liefdesbrieven

Beeld Anna Meredith

Die pompeuze muziek waarmee Foals het podium bestijgt? 'Nautilus' van Anna Meredith, dat in 2012 al op haar ep Black Prince Fury stond, en waarmee deze Britse klassieke componiste de oversteek maakte naar de elektronica.

Op haar eerste album Varmints blijft het een binnenkomer waarvan je moet bekomen: een stampede van bombastische bassen, dreigende blazers en mokerpercussie.

Even geschikt voor jachtige gamesoundtracks of epische ruimtevaartfilms zijn 'R-Type', 'The Vapours' en 'Shill', waarin akoestische en elektronische geluiden elkaar spectaculair achterna zitten. In 'Scrimshaw', 'Honeyed Words' en 'Blackfriars' vloeien cello's, clicks en cuts dan weer harmonisch samen. Ook wanneer Meredith zang gebruikt, wérkt het: zo zou het maximalistische 'Something Helpful' Grimes niet misstaan en lijkt 'Dowager' een vergeten parel van Efterklang.

Met haar experimentele klassieke composities zorgde Anna Meredith al vaak voor opschudding in het pluche van het concertgebouw. Ze ontving zelfs regelrechte hatemail, maar voor Varmints verdient ze louter liefdesbrieven.(Moshi Moshi/PIAS)

Live: 14/5 op Les Nuits Botanique.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234