Donderdag 23/01/2020

'Variététheater is het meest oprechte amusement'

Op de set van Oud België, de film- en tv-serie van Stany Crets en Peter Van den Begin

Het podium van de Gentse Vooruit wordt dezer dagen bevolkt door charmezangers, illusionisten en poedels. Stany Crets en Peter Van den Begin zijn er volop aan het opnemen voor Oud België, het verhaal van de teloorgang van het legendarische Antwerpse revuetheater Ancienne Belgique. Volgend jaar is het resultaat in de bioscoop en op Eén te zien. De Morgen dompelde zich onder in een wereld van ouderwets vertier.

Door Sarah Theerlynck/

FOTO's JONAS LAMPENS

Gent l In het doolhof van de Gentse Vooruit stuiten we opeens op twee vrouwen in hoepeljurk, met pijpenkrullen en geschilderde rode wangetjes. De set van Oud België kan niet ver meer zijn.

Wanneer we de grote zaal betreden, blijkt die omgedoopt tot het variététheater AB. Vrouwen in bloementailleur en mannen in bruine geruite pakken lachen zich de ziel uit het lijf om het duo dat vooraan de sketch "bij den doktoor" brengt. Zegt de patiënt: "Het is voor mijn vrouw." Zegt den doktoor: "Waar is ze?" Waarop de patiënt: "Ze kon niet mee. Ze is ziek." Algemene hilariteit. Wanneer Peter Van den Begin, "den doktoor", het podium afkomt, vallen zijn kleine oogjes op. "Het zijn lange dagen", zucht de acteur en scenarist. "Maar ik klaag niet, want het lijkt erop dat de serie nog beter wordt dan wat ik in mijn hoofd had."

Het verhaal van Oud België, dat in april als film in de zalen komt en daarna op Eén als tv-reeks, is losweg gebaseerd op de jeugdherinneringen van Van den Begin. Zijn vader was, naast bloemenverkoper, jarenlang aangever van Gaston Berghmans in de Ancienne Belgique. Als kind maakte de wereld van glitter, goochelaars en gelach een grote indruk op hem. "Deze opnames zijn voor mij één grote flashback. Het zwerven door gangen en loges, de scènes in de bloemenwinkel ..." Zijn liefde voor de revue is echter meer dan louter jeugdsentiment. "Het variététheater is voor mij de meest oprechte vorm van amusement die er bestaat. Er is geen enkel ander belang mee gemoeid dan de mensen te doen lachen. Jammer genoeg is er lang op neergekeken. Gelukkig is er nu een kentering merkbaar. Eindelijk heeft men ingezien dat artiesten als Gaston en Leo en Nicole & Hugo echt iets kunnen, echt voor iets staan." Met Sketch à Gogo en Debby & Nancy, maar ook in Blauwe Maandag Compagniestukken als O'Neill beleden Van den Begin en Crets hun liefde voor de variété al. "Maar letterlijker dan dit hebben we dat nog nooit gedaan", zegt Van den Begin. "Daarom sluiten we met Oud België ook onze revueperiode af. Hierna is het tijd voor andere dingen."

Op het podium is ondertussen Tony de poedelman, alias Sven De Ridder, aangetreden. Zijn poedel Zara slalomt tussen zijn benen, springt door een hoepel en niest op commando. Arnold Willems, die meneer Leonard, de directeur van Oud België, speelt, ziet het geamuseerd aan. "Ik had me geen mooiere fin de carrière kunnen wensen", lacht de 76-jarige acteur. "Oud België is op een prachtige manier tegelijk geestig en intreurig en schetst een mooi tijdsbeeld van de jaren zeventig. Zelf hou ik niet zo van revue, maar ik ben wel nog in de Ancienne Belgique geweest. Gilbert Bécaud gaf er een indrukwekkend optreden. Zong: 'Qu'il se lève le rideau rouge' ... Ik vergeet het nooit."

Nu betreedt Warre Borgmans het podium, die als zijn personage Jack de regisseur, het lied Trazy brengt. "Na vakantie in Spanje sloeg Trazy haar hoofdje op hol", hoempapaat hij. Het publiek wiegt mee, net als de kartonnen palmbomen op de achtergrond. Het is de laatste act van de voormiddag. De figuranten stormen de zaal uit, recht naar het buffet. Regisseur Indra Siera kijkt hen na. Moe, maar tevreden. "Ik denk dat we hier iets uitzonderlijks aan het maken zijn", zegt hij. "Oud België wordt een authentieke en eerlijke reeks. Ik vind het soms griezelig om te zien welke waardeoordelen er gelden in Vlaanderen. Als de acteurs het er dik opleggen en de mensen hen kunnen begrijpen zonder ondertitels, is het al lang goed. Terwijl Stany, Peter en ik, wij hebben het meer voor de kleine oogopslag en de geïmproviseerde, spontane babbel." Het klikte dan ook meteen toen hij Crets ontmoette op de set van K3 en het ijsprinsesje, dat Siera regisseerde. Prompt werd hij aan boord gehesen voor Debby & Nancy's Happy Hour en Fans, de komische reeks die vanaf zondag 7 september op Eén te zien is. Oud België noemt hij echter het belangrijkste project uit zijn carrière. "Dit is mijn grote kans, hé. En ik zit nog vol plannen. Ooit zou ik graag een lugubere gangstermusical maken. Jawel, het is mijn grote droom mensen op de tram in Antwerpen spontaan in zingen te doen uitbarsten (lacht). Enfin, laten we eerst dit maar tot een goed einde brengen."

Peter van den Begin:

Deze opnames zijn voor mij één grote flashback naar mijn jeugd

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234