Donderdag 23/01/2020

Variaties op een househit

Dansen drinken betalen is een evocatie van de algemeen menselijke stuurloosheid

Muziektheater l Twee monologen bij Braakland/Zhebilding

Wouter Hillaert

Sinds Braakland/ZheBilding begin dit jaar zijn kleine structurele subsidie verhoogd zag, is het ook op de vloer in een hogere versnelling geschoten. Het mooie Lied van Kris Cuppens is amper uitgezongen, of het Leuvense gezelschap heeft al twee nieuwe muzikale monologen bij elkaar. Zoon en Dansen drinken betalen begeven zich op de weg die Braakland zich sinds '97 baant: meer dan ooit vervagen hier de grenzen tussen theater en concert, en word je als kijker een 'belever'. Ook inhoudelijk zijn beide producties compagnons de route. Ze lijken elk een variatie op dat zinnetje uit een bekende househit van een tijd geleden: "Do you know where your teenager is at five o'clock in the morning?"

Zoon (HH) schetst de kijk van de moeder. Ze heet Josée, werkt als caissière en voedt één kind, kortweg 'zoon' genaamd. Hij is haar haar alles. Haar man Gerard raakt ze onderweg kwijt aan zijn kleine criminaliteit, zelf is ze niet vies van een glaasje te veel. Het is het filmische universum van de broers Dardenne waar schrijver en regisseur Stijn Devillé zich hier aan waagt: anekdotisch, liefdevol, maar erg rauw. Moeder en zoon moeten verkassen naar een camping, waar haar geliefde tiener ongemerkt aan de drugs en de foute vrienden raakt. Dat zal haar uiteindelijk als een vuistslag in het gezicht treffen, en steeds vaker. Tot ze totaal ontredderd terugslaat. Ze neemt uit bescherming het leven terug dat ze hem ooit gegeven heeft.

Chris Lomme heeft de grandeur om in zoveel sociale ellende toch de klassieke referenties naar Phaedra, Medea of Maria in ere te houden. Dat moet Devillé gedacht hebben toen hij haar vroeg. Maar net haar drang naar aandacht gaat Zoon parten spelen. Lomme illustreert te zeer wat ze zegt, terwijl de verbeelding bij Braaklandvoorstellingen beter steunt op tekst en muziek. Componist Geert Waegeman en zijn zes muzikanten doen met hun erg diverse score, van schetterende kermisvreugde tot ingetogen strijkjes, al het mogelijke. De tekst is echter minder sterk. Devillé rekt zijn aanloop lang en krijgt daarna de narratieve ontwikkeling - door de jaren heen - niet meer in balans. Het slot van Zoon toont wat daarvoor ontbreekt: Lomme met eerlijk natte ogen, haar woorden diep in hun eenvoud.

Zoveel beter roteren alle bekende Braaklandradertjes in Dansen drinken betalen (HHHH). Motor is het dienstbare vertelspel van Sara Vertongen, gepokt en gemazeld bij het gezelschap. Ze laat zich als een vis meedrijven op de uitgerekte muzikale flow van Rudy Trouvé, Ephraïm Cielen en Youri Van Uffelen, en hoeft aan haar voorkomen maar wat kwetsbaar je-m'en-foutisme toe te voegen om een typische tienerdochter te worden. Sara is met een drang om zich te bewijzen het beschermende moedernest uitgeduikeld, maar vindt op haar dagenlange vlucht door de stad geen alternatief. Ze is te groot voor vieruurtjes, maar te klein voor middernacht.

Regisseur Adriaan Van Aken, Devillés copain bij Braakland, toont in zijn tekst een neus voor details en schijnbaar zinloze observaties. Ze spoelen af en aan, maar op het einde vind je jezelf terug in een zee van anonieme stadsmelancholie. Die van nachtwinkels, natte plankieren, eenzame toiletten. De mistroostige banaliteit van de Dardennes, zeg maar. De filmbeelden van Yoohan Leyssens op het achterdoek doen veel, alsook de slepende gitaarmuziek en de droeve blik van Vertongen. Als puberportret zit Dansen drinken betalen er knal op, maar meer nog als evocatie van de algemeen menselijke stuurloosheid. Vooral omdat die hier toch zo koesterend werkt. Je zou willen dat het bleef duren, en dat is zeldzaam in theater.

WAT Zoon en Dansen drinken betalen WAAR EN WANNEER Zoon op 17 maart in CC Hasselt (011/22.99.33) en dan op tournee tot 3 mei. Dansen drinken betalen van 15 tot 25 maart in de Molens van Orshoven, Leuven (016/22.63.45). Info: www.inbreek.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234