Vrijdag 16/04/2021

Varen in het kielzog van The Beatles

De voorbije twee jaar was er geen ontsnappen aan de gestileerde rock van Customs. Met vier onmogelijk te negeren singles en passages op zowel Pukkelpop als Rock Werchter hebben ze goed geboerd met hun debuut Enter the Characters. De Morgen trok naar Londen om er samen met de groep haar tweede plaat te masteren in de legendarische Abbey Road Studios.

Na drie jaar intensief met Enter the Characters bezig zijn (het schrijven aan de plaat begon al in 2008), werd het hoog tijd voor een opvolger. Een opvolger die komaf moet maken met de ondertussen clichématige vergelijkingen met postpunk revivalisten als Interpol en Editors. Het mocht wat voller klinken, minder koud, opdat de mensen door het bos van resonerende, strakke gitaren en Kristof Uittebroeks lage, strenge stem eindelijk gaan inzien dat Customs de wereld niet bekijkt met een donkere zonnebril op, maar er zelfs een snuif - soms cynische -humor in hun teksten durft te sluipen.

Exit the Characters dus, maar enter Jo Francken die in het verleden al Milow en Triggerfinger richting succes producete en nu ook Customs navigeerde naar de cd die ze in hun hoofd hadden. Na enkele weken opnames in Franckens studio is de plaat ingespeeld en klaar om gemastered te worden. Dat masteren dient zorgvuldig te gebeuren, gezien het de geluidskwaliteit van een plaat zal bepalen. Verknoeien is bij de mastering dus nooit veraf en zo wordt er geopteerd voor de Abbey Road Studios, die a priori een zekere kwaliteit inhouden.

Abbey Road. Het zou verplicht moeten zijn om de naam te fluisteren, opdat niets van de errond hangende magische zweem van genialiteit en nog klinkende echo's van pakweg Pink Floyd, Radiohead en Queen ooit zouden vervagen. Maar ze dankt haar aureool natuurlijk vooral aan The Beatles die er zowat alles opnamen en hun elfde studioplaat zelfs naar de studio vernoemden, met op de cover het wereldberoemde zebrapad.

Na een vroege Eurostar-rit staan we dan met vier in St John's Wood: Uittebroek, Jo Francken, Noisesome-labelbaas Christoph Elskens en uw misschien iets te enthousiaste dienaar. Klaar om het zebrapad over te steken. Verrassend: het engelenkoortje van 'Polythene Pam' is nergens te bespeuren, God lijkt vandaag geen zin te hebben om neer te dalen en na een vijftal seconden ligt het weer letterlijk achter de rug. Een heiligdom bewandelen is desillusionerend.

Een tweede poging tot transcendentie volgt bij het binnenstappen van het gebouw zelf, dat jammer genoeg in de steigers staat om opnieuw beschilderd te worden - iets wat ze bij het muurtje voor het gebouw driemaandelijks moeten herhalen aangezien alle pop-pelgrims er boodschappen op achterlaten. En ja, je voelt er iets. Wegens andere opnames is er geen mogelijkheid om kort rondgeleid te worden hoewel we toch even weten te ontsnappen om een kijkje te nemen in Studio 2 (die van The Beatles) en als een bijgelovige idioot de grond aanraken. Het hoort erbij.

Na een kop barslechte koffie worden we door Geoff Pesche mee zijn studio ingesleurd, werk aan de winkel. Pesche is best een grote naam. Hij masterde al grootheden als Kylie Minogue, Pulp en Gorillaz. Een doortastende man die in alle efficiëntie recht op zijn doel afgaat. Hoe kleurrijk hij ook was, visueel valt er op een mastering weinig te beleven. Het is ùren kijken naar een soort Flubber-achtige vlek die danst op een radarschermpje terwijl Pesche ruw aan knoppen draait. Klankverschilletjes die voor het ongetrainde oor onopgemerkt voorbij zouden gaan, worden uitvergroot en bijgewerkt. Er is geen plaats voor productionele imperfecties. Maar Francken heeft volgens Pesche zijn job uitstekend gedaan, met een sterk eindresultaat tot gevolg.

'Harlequins of Love' zal de nieuwe Customs-single heten en die swingt. Met een galm op de gitaren die vaag doet denken aan Johnny Marr klinkt het inderdaad warmer, maar blijft er voor de fans nog heerlijk veel 'vintage' Customs over. "Als het in België niet werkt, kan je het nummer nog altijd verpatsen aan de Harlequins rugbyploeg", grapt Pesche nog. Feit is dat Customs met dit nummer enkele trappen hoger komt te staan en wie weet lonkt de leidersplaats in De afrekening opnieuw.

Customs stelt zijn nieuwe single 'Harlequins of Love' woensdagochtend voor bij Tomas De Soete op Studio Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234