Zondag 05/07/2020

Vanhengel op kruistocht tegen twitterende politici

Liberalen laten het meteen aan de hele wereld weten als de regering is gevallen of als de Open Vld uit het Antwerpse stadsbestuur stapt. ‘Ze zouden voortaan 24 uur moeten wachten vooraleer ze iets op Twitter zetten’, zegt uittredend vicepremier Guy Vanhengel (Open Vld). Verpersoonlijkt hij een generatie die nog niet weet hoe met nieuwe media om te gaan?

Je kunt niet meer zonder Twitter als je aan politieke berichtgeving wilt doen, zegt VRT-journalist Ivan De Vadder, alias ‘vadderi’ op Twitter. ‘Maar je moet je wel bewust zijn van wat je daar vertelt, want de hele wereld leest mee en het verdwijnt niet meer’, aldus internetpionier Bart De Waele alias ‘netlash’.

Doe wel en zie niet om: dat is de favoriete uitspraak van Guy Vanhengel, zo laat hij weten op Facebook. Daar kom je ook te weten dat de uittredende vicepremier graag naar Raymond van het Groenewoud luistert, maar evenzeer naar Bob Marley. Als hij naar films kijkt, mag het al eens om te lachen zijn, zoals The Naked Gun of Bienvenue chez les Ch’tis. Op Facebook heeft Guy Vanhengel maar liefst 3.887 vrienden. Zijn populariteit aldaar staat in schril contrast met zijn activiteit op Twitter, het sociale netwerk dat al anderhalf jaar talk of the town is. Vanhengel heeft een account aangemaakt, maar hij heeft nog maar één keer een boodschap de wereld ingestuurd: de link van zijn website. Dat hebben amper 36 mensen gezien, die volgen wat Vanhengel op Twitter doet. Een schril contrast met de 9.339 followers van ‘VincentVQ’ uit Kortrijk en de 6.341 followers van ‘alexanderdecroo’ uit Brakel. De eerste twitterde “alea iacta est” toen de regering viel. Toen de Vlaamse regering haar beslissing over de Oosterweelverbinding maakte, twitterde de tweede: “Janssens’ credibiliteit m.b.t. cijfers is nul”. Drie maanden geleden: “tunnel is goedkoper en sneller. Gezicht redden Janssens, u betaalt.”

Dat hadden ze niet mogen doen, vindt Guy Vanhengel. In De ochtend, het programma op de lekker ouderwetse radio, zei hij dat hij een kruistocht tegen Twitter wil beginnen. “Vroeger zei men aan de jongere kinderen: vooraleer je spreekt, moet je zeven keer je tong in je mond omdraaien”, aldus Vanhengel. “Ik zou de Belgische politiek willen aanbevelen dat voor men een twitter stuurt, men 24 uur nadenkt.” VincentVQ schreef zo’n drie uur later op Twitter: “Als iedereen nu eens 24u wacht om te reageren. Dan verschijnt de gazet van morgen overmorgen.”

Nieuwe bron

Sinds ongeveer een jaar hebben politici en Wetstraatjournalisten de microblogsite ontdekt. Ze zijn allemaal aanwezig: Yves Leterme, Kris Peeters, Siegfried Bracke, Sven Gatz, Elio Di Rupo... Alleen Bart De Wever doet niet mee. Hij heeft wel een profiel, maar hij heeft nog nooit iets geschreven en volgt niemand, al volgen meer dan duizend mensen dat De Wever niets doet (op Twitter, welteverstaan).

“Voor een Wetstraatjournalist is Twitter een nieuwe bron”, zegt VRT-journalist Ivan De Vadder. “Maar ook niet meer dan een van de vele. Facebook is dat ook, net als Belga of een vertrouwelijk telefoongesprek, dat nog altijd een veel grotere waarde heeft.”

Guy Vanhengel heeft gelijk en ongelijk, vindt Bart De Waele, oprichter van Talking Heads, een bureau uit Gent dat bedrijven en politici leert communiceren op sociaalnetwerksites als Facebook, Netlog en Twitter. Ongelijk, “omdat politici die vierentwintig uur tijd nodig hebben om iets te vertellen niet meer thuishoren in de hedendaagse politiek”, zegt De Waele. “We leven in het nu-tijdperk. Alles gebeurt ogenblikkelijk. Je kunt daarvoor je ogen sluiten, maar dan ben je als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt. Er zijn bedrijven die geen weg weten met slechte kritieken op Facebook en roepen: ‘Wij doen daar niet aan mee’. Maar die kritieken zijn er toch, of zij nu aanwezig zijn of niet.”

Maar Vanhengel heeft voor een stuk gelijk, zegt De Waele. “Want je moet je altijd bewust zijn van wat je zegt, maar dat is overal zo. Je mag de boodschap niet verwarren met het kanaal. Je kunt moeilijk iemand opbellen en die persoon voor rotte vis uitschelden, maar daarna beweren dat dat de schuld van de telefoon is. Als er dingen op Twitter staan die daar niet hadden mogen staan, dan is dat niet de schuld van Twitter, maar van mensen die domme dingen zeggen.”

Toch is een microblogsite als Twitter een ander medium dan tv, radio of kranten. “Alles wat je daar op intikt is zichtbaar voor de hele wereld en blijft daar altijd staan”, legt De Waele uit. Bovendien is het medium razend snel. “In de jaren tachtig hadden velen het moeilijk met de snelheid waarmee op tv bericht werd”, vertelt Ivan De Vadder. “Drie jaar geleden waren de BlackBerry’s de kop van Jut. Nu is het Twitter. De boodschap blijft dezelfde, maar de snelheid verandert. In de media gaat het altijd maar sneller.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234