Donderdag 26/11/2020

Vanessa Paradis in verhit Vorst Nationaal - Pakkende lolitapop

Paradis moet het niet meer alleen van haar ravissante looks hebben. (Foto Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN

In de Vlaamse media is de nieuwe cd van Vanessa Paradis kennelijk een beetje aan de aandacht ontsnapt, maar onder de taalgrens is de wederhelft van Johnny Depp populairder dan ooit. Zaterdag kwam het pruilmondje haar nieuwe cd voorstellen in een afgeladen Vorst Nationaal (****).

Vanessa Paradis heeft zich stukje bij beetje opgewerkt tot de Franse evenknie van Madonna en ook het carrièreverloop van beiden vertoont opmerkelijke parallellen. Alle twee begonnen ze hun carrière in de jaren tachtig met zinnenprikkelende bubbelgumpop en bouwden ze tegelijk een carrière als actrice uit. Aan die uitstapjes in de filmwereld hielden ze bovendien een echtgenoot over. Madonna poseerde voor H&M, Paradis werkte regelmatig voor Chanel, en allebei bleven ze ook als moeder sekssymbolen. Maar de belangrijkste overeenkomst is niettemin dat beide vrouwen de kunst verstaan om zich keer op keer te omringen met artiesten die ervoor zorgen dat hun carrière bij iedere cd weer een nieuwe impuls krijgt.

Eerder bundelde de zangeres de krachten met Serge Gainsbourg, Lenny Kravitz en Alain Bashung en op haar nieuwe cd Divinidylle gaat ze een creatief partnership aan met M, een enorme ster in Frankrijk, die haar zaterdagavond ook op het podium van Vorst Nationaal vergezelde.

Paradis had als performer een indrukwekkende metamorfose ondergaan. Stond ze tijdens haar vorige tournee zes jaar geleden soms nog wat onwennig op het podium, dan kronkelde de zangeres nu hitsig rond een microfoonstandaard als was ze Tanja Dexters tijdens een demonstratie paaldansen. Geen wonder dus dat vooral de mannelijke helft van het publiek verhit reageerde telkens haar derrière een rondje in haar strakke jeans maakte.

Maar ook wie vond dat zijn vriendin wat te dicht stond voor dat soort openhartigheid kwam aan zijn trekken. Paradis zong immers een stuk beter dan in het verleden en bovendien had ze samen met haar vijf muzikanten een set bij elkaar gepuzzeld die haast helemaal tegemoet kwam aan de verwachtingen van het publiek. Veel hits, tot en met 'Joe le taxi' toe. De Franse ster - nog altijd maar 34 - heeft een patent op sprankelende lolitapop met een dun sixtiesrandje eromheen, en die formule werkte uitstekend. In 'Be My Baby' en 'Natural High', twee songs die met beide voeten in de klassieke Motownsound stonden, wist ze Bardot met The Supremes te versmelten. Ook het tot de bissen opgespaarde 'Tandem' was zwoel als een briesje op een lange, hete zomeravond. Het nieuwe 'Divinidylle' klonk als een instantclassic en 'Dès que j'te vois', de huidige single, deed ondanks de recente fabricatiedatum ook al vertrouwd aan.

De tweede bisronde moest door het publiek letterlijk worden afgedwongen, maar de inspanning werd wel beloond met een intiem, akoestisch kwartiertje waar M en Paradis samen tegen het publiek op zongen. De laatste toegift, waar de stem van Paradis a capella het grote Vorst vulde, was zelfs zo pakkend dat het praatzieke publiek er heel even het zwijgen toe deed.

Dat de Franse lolita ook als volwassen dertiger de kunst van het behagen beheerst, kon je moeilijk breaking news noemen. Maar dat ze daar niet langer haar ravissante looks voor nodig heeft, was niettemin een verrassing die kon tellen. (Bart Steenhaut)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234