Vrijdag 15/01/2021

Vanessa Paradis in Koninklijk Circus: Femme fataliste *** 1/2

Eén blik op haar pas ontblote schouders en wiegende heupen volstaat om de gemoederen te verhitten in Brussel.Beeld Alex Vanhee

Op het eerste zicht houdt Vanessa Paradis nog steeds het midden tussen lolita en bohémien. Maar zo'n kwart eeuw na het succes van 'Joe le Taxi' speelt de chanteuse-allumeuse niet langer het grootogige kindvrouwtje. In het Koninklijk Circus stond een femme fatale én femme fataliste.

"Vanessa, je t'aime!"

Met overslaande stem schreeuwt iemand in de zaal zijn liefde uit, tussen twee liedjes door. Die schorre, amoureuze bede krijgt direct massale bijval. Vanessa Paradis laat zich de verhitte kreetjes en fluitconcerto's welgevallen. Al lijkt ze nauwelijks onder indruk. Op haar veertigste dolt de Franse zangeres nog steeds zonder moeite met de hormonale huishouding van mannen én vrouwen.

Eén blik op haar pas ontblote schouders en wiegende heupen volstaan om de gemoederen te verhitten in Brussel. En wanneer ze de duimpiano of mondharmonica opneemt, welt spontaan een warm aanmoedigend gejuich op.

'Rien de nouveau sous le soleil', lijkt ze te denken. Je ziet haar nét niet de frêle schouders ophalen.

Onweerstaanbaar
Al zo'n kwart eeuw lang schuilt Paradis' aantrekkingskracht in de wig tussen het weerloze en het onbereikbare. Die wig - niet groter dan het spleetje tussen haar tanden - maakte haar in het verleden al onweerstaanbaar voor songschrijvers als Lenny Kravitz, Alain Bashung of Serge Gainsbourg, die de toen piepjonge zangeres spontaan hand- en spandiensten aanboden.

In het Koninklijk Circus danst ze voornamelijk met zichzelf, droomt ze schijnbaar steeds weg. De smachtende blikken vanaf de parterre gaan alleszins vlot aan haar voorbij. Het publiek gunt ze zelfs nauwelijks een woord tussen de songs door.

Doorheen de femme fatale schemert in Brussel ook een femme fataliste.

Waakvlammetje
Het naïeve 'Be My Baby' blijkt bijvoorbeeld de setlist niet meer te halen. Wél een aantal liedjes uit haar nieuwste werkstuk 'Love Songs': een plaat die net zo onevenwichtig klinkt als het onderwerp waarover ze zingt, maar waarin de teksten dieper graven dan vroeger. In 'Tu Pars Comme On Revient' blijkt de liefde op een waakvlammetje gezet. Een andere keer ploft ze dan weer het mes in "la petite conne d'autrefois", het jonge wichtje dat geloofde dat alles zou eindigen op "pour la vie" in 'La Chanson des Vieux Cons'.

De sluimerende boodschap? Eeuwige liefde is een leugen, en het kindvrouwtje is dood.

'L'Incendie' klonk tegen een dreigende rode achtergrond ook minder onbevangen en lieflijk dan de oorspronkelijke versie op 'Divinidylle'. 'Tandem' kreeg op zijn beurt zelfs een snoeiharde versie mee: de fluweelzachte rock-'n-soul van het origineel, werd nu agressiever aangezet.

Depp
Zou de breuk met haar oude vlam Johnny Depp zijn weg hebben gevonden naar de setlist? Of naar haar nieuwste langspelers? Dat laten de Franse glossy's alleszins graag uitschijnen. Na veertien jaar wisselde de beroemde Hollywood-acteur zijn voormalig jong ding namelijk in voor een ander groen blaadje.

Maar ook Paradis zou volgens de geruchtenmolen opnieuw verliefd zijn: tijdens de opnames bloeide naar verluidt iets moois tussen haar en de Franse superster Benjamin Biolay. Die schreef mee aan acht liedjes op 'Love Songs', en staat ook in het Cirque mee op het podium. Weliswaar verdekt opgesteld, maar net zo goed opvallend: haast in elke song krijgt hij de kans om even te schitteren. Nu eens in een bridge, dan weer in een korte solo schittert hij op zigeunerviool ('Le Rempart'), trombone ('Sunday Monday', 'Joe Le Taxi', ...) of een arsenaal aan synths en orgels (zowat élke song).

Rockchick
Zijn aanpak geeft de songs een heel uitgesproken karakter. Zo flirt Paradis tijdens het concert met bossanova en rumba, chanson, soul en zelfs met industrial in 'Commando'. Er schuilt kennelijk een rockchick in Paradis, die zichtbaar opleeft.

Toch lijkt de chanteuse niet helemaal in de haak: in een met ukelele opgedofte cover van 'Les Eaux de Mars' moffelt ze onhandig een kikker in de keel weg, en tijdens 'Dis lui toi que je t'aime' - 'Twin Peaks' à la Française! - klinkt ze ook niet bepaald toonvast. Maar de fans strijken gul over hun hart. Zeker wanneer Biolay tijdens de bisronde 'Les Roses Roses' mee inzet: hun duet tegen een roze achtergrond herinnert aan Gainsbourg & Birkin.

Drie jaar geleden tekende Paradis tijdens de 'Divinidylle'-tour voor breekbare arrangementen, tederheid en gedurfde wendingen. Daarmee werd de show verschillende keren naar grote hoogte getild. Zo'n esthetisch hoogstandje blijkt het deze keer niet in het Koninklijk Circus.

Maar goed: "la petite conne d'autrefois" is dan ook niet meer.

Vanessa Paradis laat zich de verhitte kreetjes en fluitconcerto's welgevallen. Al lijkt ze nauwelijks onder indruk.Beeld Alex Vanhee
Op haar veertigste dolt de Franse zangeres nog steeds zonder moeite met de hormonale huishouding van mannen én vrouwen.Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234