Woensdag 22/01/2020

formule 1

Vandoorne mogelijk nog voor GP van België weg bij McLaren

De Belg Stoffel Vandoorne rijdt sterk op de Hungaroring in Boedapest, maar valt uit in het slot. Beeld EPA

In september 2016 werd hij bij McLaren ingehaald als de man die het team opnieuw naar de top zou leiden. Grootste talent sinds jaren. Het voorbije weekend in Boedapest ging het gerucht dat Stoffel Vandoorne mogelijk zijn laatste race voor het team heeft gereden. Hoe is het zover kunnen komen?

Het lijkt onwaarschijnlijk, en toch: het is een scenario waar McLaren rekening mee houdt. Dat Stoffel Vandoorne (26) nog voor het einde van het seizoen wordt vervangen. Misschien zelfs al in Francorchamps, eind augustus. Het zou een kleine schok zijn, maar geen primeur in het genadeloze wereldje van de formule 1, waarin coureurs niet meer dan handelswaar zijn voor teambazen, sponsors en hogere piefen.

Formule 1 is big business, veeleer dan sport. Nog meer voor een echte marketingman als de CEO van McLaren, de Amerikaan Zak Brown. Blijkbaar past Vandoorne niet langer naadloos in diens plannen. Het kan te maken hebben met de jonge Lando Norris, die volgend seizoen wil debuteren. Brown zou in het management van de knaap zitten.

Ook Fernando Alonso is een factor. Brown wil de Spanjaard tot elke prijs aan boord houden. Omdat Alonso absolute top is en omdat hij het commerciële uithangbord is van het team. Zonder topnaam vang je geen sponsors, vooral als je niet presteert.

Survival of the fittest

Alonso verpletterde al zijn teamgenoten al. Sportief, maar ook politiek. Achter de schermen dus. Natuurlijk ontziet hij ook Vandoorne niet. Een Spaanse bron: "Toen Vandoorne eind 2016 werd aangekondigd, was Alonso bang voor hem. Jullie landgenoot had een gigantische reputatie." Iemand uit de entourage van McLaren: "Vandoorne begon in de tweede helft van 2017 goed te presteren, klopte Alonso een paar keer. Toen is Alonso nog meer druk gaan zetten om McLaren naar zijn hand te zetten."

Het is gelukt. Bij McLaren is Alonso's wil nu wet. Zijn volste recht om het zo te spelen. Formule 1, survival of the fittest. Natuurlijk weet Vandoorne dat Alonso systematisch wordt voorgetrokken, zoals we van een andere coureur bevestigd kregen in Boedapest: ieder nieuw onderdeel eerst voor Alonso, voorrang in de strategie, et cetera. Vandoorne raakt bij McLaren helemaal verstikt door Alonso.

De Spanjaard heeft nog niet beslist of hij blijft in 2019, maar wil wel dat McLaren Carlos Sainz aantrekt. Vriend van hem en beheersbaar. Brown speelt gewillig mee in dat scenario: hij heeft toch geen affiniteit met Vandoorne. Hij is het niet die de Belg in het team haalde.

Uit die hoek bekeken is McLaren allang niet meer het team dat Vandoorne een contract gaf. Ron Dennis, Martin Whitmarsh of Sam Michael: de mensen die Vandoorne tegen de borst drukten, alleen om zijn talent, zijn allemaal weg. Vooral het ontslag van Dennis speelt Vandoorne parten in het wespennest dat McLaren vandaag is. Hij zou nooit een voorkeursbehandeling voor Alonso getolereerd hebben. Vandoorne was immers zijn vondst.

Contract laatste hulplijn

Tot slot, derde aspect: Vandoorne dreigt een speelbal te worden in een carrousel waar veel geld mee gemoeid is. Vader Lawrence Stroll probeert de controle te verwerven over het noodlijdende Force India. Lukt dat, dan gaat zijn zoon Lance daar rijden. Moet Ocon daar weg, op naar Renault. In de plaats van Sainz, die dan gered zou worden door zijn vriend Alonso en McLaren. Inderdaad: ten koste van Vandoorne. Het is een scenario dat op tafel ligt. De beslissing in het dossier-Force India lijkt in het zomerreces te zullen vallen, nog voor Francorchamps.

In het voordeel van Stoffel Vandoorne: zijn topprestatie gisteren (negende, tot hij in de 51ste ronde uitviel met een kapotte versnellingsbak) en zijn contract. De inhoud ervan kennen we niet, maar Vandoornes manager is een topjurist. Helpt altijd.

Als iets in de soep draait, dan gaat niemand vrijuit. Ook Vandoorne niet. Zo wordt hem terecht aangewreven dat hij te weinig van zich afbijt. Dat hij te licht over de 12-0 voor Alonso in de kwalificaties gaat. Geen stampij maakte toen McLaren hem twee weekends op rij (Engeland en Duitsland) een hopeloos foute auto gaf. Er te veel van uitgaat dat het met hard werken en talent zo wel lukt. Formule 1 is immers ook: jezelf verkopen.

Stoffel Vandoorne van McLaren op de Hongaarse GP. Beeld EPA

Amper één keer hoorden we Vandoorne dit seizoen morren over de voorkeursbehandeling van Alonso, in Monaco. Daarna viel de West-Vlaming weer in zijn rol van gehoorzame, harde werker. Alsof hij de politieke kant van formule 1 onderschat.

"Ik vraag me soms af waar de krijger van vroeger gebleven is", hoorden we van iemand die Vandoorne goed kent. We moesten er tijdens de Hongaarse grand prix aan denken, toen we Vandoorne zo sterk bezig zagen en de indruk kregen dat die strijdlust, die verbetenheid, weer helemaal in zijn stuurslag zat.

GP van Hongarije

1. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes)

306,630 km in 1u37:16.427

2. Sebastian Vettel (Dui/Ferrari)17.123

3. Kimi Räikkönen (Fin/Ferrari)20.101

WK-stand

1. Lewis Hamilton (GBr)213 punten

2. Sebastian Vettel (Dui)189

3. Kimi Räikkönen (Fin)146

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234