Woensdag 21/04/2021

Vandemoortele laat mayonaise lopen voor soja

undefined

Vanessa Debruyne

De Vandemoortele-groep is in ons land vooral bekend om haar frituurolie en mayonaise. Maar die producten zijn al lang geen prioriteit meer voor het Belgische bedrijf. De komende jaren gaat Vandemoortele zich bijna uitsluitend bezighouden met soja, diepvriesbakkerij en verpakte margarines en vetten.

In zes jaar tijd is de Vandemoortele-groep meer dan gehalveerd. In 1998 haalde het Belgische bedrijf nog een omzet van 2 miljard euro. Diezelfde omzet wordt dit jaar op 800 miljoen euro geraamd. Ondanks een grondige reorganisatie blijft Vandemoortele (mijlenver achter de Leuvense brouwer Interbrew) de tweede grootste voedingsgroep waarvan de beslissingen in België worden genomen.

De activiteiten in zaadverwerking en raffinage worden in 1998 overgelaten aan Cargill. "Het ontbrak ons aan de capaciteit om te concurreren met wereldspelers als Cargill en Archer Daniels Midlands. Bovendien viel er met de zaadverwerking en raffinage al jaren niet veel winst meer te maken", zegt directievoorzitter Jean Vandemoortele, intussen al de vijfde generatie aan de top van het familiebedrijf.

Tussen 2002 en 2003 wordt de productie van oliën en mayonaises verkocht. Alleen de Belgische merken worden nog steeds door Vandemoortele verspreid. "We zijn met die producten niet op tijd naar het buitenland getrokken en daardoor hebben we de boot gemist. Voor mayonaise en oliën doet het merk Vandemoortele alleen maar een belletje rinkelen in België. Daarbuiten zijn we onbekend en dus onbemind. Bovendien waren we alweer een te kleine speler om genoeg winst te maken met supermarktmerken", zegt Jean Vandemoortele.

Het gekrompen Vandemoortele gaat zich de komende jaren concentreren op soja, diepvriesbakkerij en verpakte margarines en vetten. Drie sectoren waarin de groep een sterke Europese positie heeft verworven en waarin nog voldoende groei zit. In vijf jaar tijd is de omzet van de nieuwe kernactiviteiten bij Vandemoortele gegroeid met 44 procent. De winst na belastingen van de groep is in twee jaar meer dan verdubbeld en bedroeg vorig jaar 22,3 miljoen euro.

De markt van de sojavoedingsmiddelen groeit momenteel met ongeveer 15 procent per jaar. Vandemoortele heeft twee merken in het assortiment: Alpro (voor de supermarkten) en Provamel (voor bio- en dieetwinkels). Intussen mag de Belgische groep zich Europees marktleider noemen op het vlak van sojavoeding. In Europa is nog maar 0,75 procent van de melkproducten afkomstig van sojabonen. De Belgen zijn wel koploper in de consumptie van de alternatieve melkproducten: 1,5 procent van onze melkmarkt is afkomstig van soja.

Met de diepgevroren bakkerijproducten en verpakte margarines en vetten richt Vandemoortele zich niet rechtstreeks tot de klant. De Belgische groep verkoopt uitsluitend aan broodjesketens, restaurantgroepen, supermarkten (die de producten onder hun eigen merk verkopen) en andere voedingsindustrieën. Ook deze markt kent een gestage groei van 5 procent per jaar en Vandemoortele wordt er beschouwd als een van de hoofdrolspelers.

Dit jaar zal de groep 51 miljoen euro investeren en 124 extra banen creëren, waarvan 43 in België. De groep Vandemoortele telt momenteel 29 vestigingen in elf landen. Van de 2.700 werknemers werken er bijna 1.500 in België.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234