Donderdag 02/12/2021

Brussels Airlines

Vandaag staat de toekomst van Brussels Airlines op het spel

Een airbus van Brussels Airlines nadert Zaventem om te landen. Beeld EPA
Een airbus van Brussels Airlines nadert Zaventem om te landen.Beeld EPA

Valt vandaag de beslissing over de toekomst van Brussels Airlines? Bij een volledige integratie in het Duitse Eurowings komen tot 1.800 banen in het gedrang. 47 topmanagers scharen zich in een open brief achter een sterke verankering in Brussel.

Op de raad van bestuur van SN Airholding, de holding boven Brussels Airlines, staat vandaag de toekomst van het Belgische luchtvaartmerk op het spel. Om 17 uur is er een bijzondere ondernemingsraad gepland. Niemand twijfelt er nog aan dat CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker de deur worden gewezen, de twijfel over de plannen voor Brussels Airlines is des te groter.

Algemeen wordt verwacht dat de Europese vluchten van Brussels Airlines opgaan in Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. Voor het personeel in de lucht verandert dat weinig. "Maar de grond- of kantoorfuncties kun je niet op twee plaatsen houden. Die zullen wellicht naar Duitsland gaan", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. Zo'n 1.800 van de 3.400 werknemers bij Brussels Airlines bekleden zo'n functie.

Integratieplannen

Sinds Lufthansa eind 2016 het volledige aandelenpakket van Brussels Airlines in handen kreeg, werkt de Duitse luchtvaartgigant aan integratieplannen. "Daar heeft het zichzelf twee jaar de tijd voor gegeven, dus ik verwacht vandaag geen definitieve beslissingen", zegt De Wilde.

Inside-informatie bevestigt wel dat de synergie een denkoefening is over de backoffice-functies. En die is Duits gedreven. Lufthansa staat te boek als een bedrijf met een 'zeer Duitse cultuur'. Sinds 1 januari is er geen unanimiteit meer nodig in de raad van bestuur van SN Airholding en is het Belgische veto verdwenen. De weg is vrij om het Duitse stempel helemaal door te drukken.

De enige vraag die er volgens De Wilde toe doet: "Wat met het Afrika-netwerk?" Als de intercontinentale vluchten van Brussels Airlines ook geïntegreerd worden in Eurowings, kan dat verregaande gevolgen hebben voor Brussels Airport. Dan verschuiven die vluchten wellicht naar Düsseldorf.

Het onstabiele verhaal dat Zaventem stilaan wordt, speelt niet in het voordeel. Binnenshuis klinkt dat de verankering van Brussels Airlines niet overschat moet worden. Uit bevragingen blijkt dat het merk zelfs bij jongeren in eigen land weinig bekendheid heeft. Eerder een emotionele band dus, die zal moeten sneuvelen door de Duitse ratio.

Al ziet De Wilde ook een belangrijk argument voor het behoud van de merknaam en een verankering in Zaventem. "Het drietalige karakter van Brussels Airlines heeft een belangrijke waarde in Franstalige Afrikaanse landen." Bij een Duitstalig klimaat bestaat het gevaar dat Air France die passagiers naar zich toe trekt.

Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin en Brussels Airlines-CFO Jan De Raeymaeker moeten wellicht plaats ruimen. Beeld BELGA
Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin en Brussels Airlines-CFO Jan De Raeymaeker moeten wellicht plaats ruimen.Beeld BELGA

Stakingen

De drie vakbonden bij Brussels Airlines zijn alvast eendrachtig en dreigen met stakingen de komende dagen. "Desnoods houden we vliegtuigen aan de grond", klinkt het bij ACLVB.

Ze krijgen alvast belangrijke steun van de industrie. 47 topmanagers, onder wie Michèle Sioen (Sioen), pleiten in een gezamenlijke mededeling voor Brussels Airlines als "een sterke en in Brussel verankerde luchtvaartmaatschappij".

Noch Brussels Airlines noch Brussels Airport wenste te reageren, en ook in de regering hoedt iedereen zich voor voorbarige uitspraken. In principe heeft de politiek weinig in de pap te brokken, aangezien beide private ondernemingen zijn. Toch heeft de regering de afgelopen dagen discrete contacten gehad, onder meer via minister voor Mobiliteit François Bellot (MR).

Minder vluchten naar Congo

Terwijl de toekomst van Brussels Airlines onzeker is, hebben de Congolese autoriteiten beslist dat de maatschappij het aantal vluchten naar Kinshasa moet terugschroeven van zeven naar vier per week.

De officiële reden luidt "een gebrek aan wederkerigheid": Brussels Airlines vliegt wel op Congo, maar er is geen Congolese maatschappij die op België vliegt. Maar waarschijnlijk is de beslissing politiek gemotiveerd: de relaties tussen de Belgische regering en het regime van president Joseph Kabila zijn de voorbije maanden erg verslechterd.

"Dit is heel jammer, vooral voor onze passagiers", reageert Kim Daenen, woordvoerster van Brussels Airlines. De maatschappij werkt aan een nieuw vluchtprogramma, dat ze ter goedkeuring moet voorleggen aan de Congolese autoriteiten. De maatregel geldt vanaf deze week; het is niet duidelijk voor hoe lang.

De vlucht van vandaag naar Kinshasa is gewoon vertrokken. Het is nog niet duidelijk of die van morgen zal plaatsvinden. Tot nu toe vloog Brussels Airlines dagelijks op Kinshasa. Vier vliegtuigen keerden rechtstreeks terug, drie andere vlogen eerst nog naar Luanda (Angola).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234