Zondag 01/08/2021

Vandaag niks dan geluk

Tutti Fratelli claimt in Operettedagdroom zijn recht op optimisme.

Sociaal kwetsbaren die fier en kleurrijk de bühne van de Bourla beklimmen, om er ongegeneerd hun liefde voor het leven te bezingen? Dat past niet in ons wereldbeeld. Tutti Fratelli en DeFilharmonie nemen hun publiek mee in een Operettedagdroom, en dat levert méér op dan een hartverwarmende muziekavond. Het is ook een statement.

De Antwerpse sociaalartistieke organisatie Tutti Fratelli, met Reinhilde Decleir als kopvrouw, is al een tijdje de idee voorbij dat hun producties enkel mogen gaan over de rauwe levensverhalen van de Fratelli - vaak mensen die op de een of andere manier lappen hebben gekregen in het leven. De laatste jaren ensceneert de groep steeds vaker repertoirestukken die afstand nemen tegenover het autobiografische materiaal, zoals Lysistrata (2009) of Het temmen van de feeks (2011). Operettedagdroom geeft een laatste, hopelijk definitieve trap tegen het verwachtingspatroon dat voorschrijft dat sociaalartistieke deelnemers enkel hun miserabilisme mogen uitstallen. De voorstelling laat zich lezen als een radicale eis om óók te mogen dagdromen.

Underdog

Operettedagdroom is een aaneenschakeling van populaire fragmenten uit het operetterepertoire. De keuze voor dit 'underdoggenre' is opmerkelijk. De oorsprong van operette is politiek: midden de negentiende eeuw werd met deze 'kleine opera's' in Frankrijk de burgerlijke moraal van de heersende klasse op de korrel genomen. Spek voor de bek van een geëngageerde dame als Decleir, maar neen, niet in deze voorstelling. Wie het liedboekje van Operettedagdroom doorbladert, stuit vooral op teksten die de lusten en de lasten van de liefde bezingen. Deze keuze sluit meer aan bij het clichébeeld dat in een latere periode over operette ontstond: toen het genre naar Wenen overwaaide, verloren de 'libretti' veel van hun politieke scherpte, om zich te concentreren op luchthartige liefdesverhalen. Decleir, die de liedteksten vertaalde in gul Antwerps, haalde de mosterd in hoofdzaak bij Weense componisten als Franz Léhar en Oscar Straus. Niks geen politieke statements: mag het ook gewoon vrolijk zijn? Al blijft het inclusieve en emancipatoire werkproces van Tutti Fratelli natuurlijk wél politiek: het beven van sommige handen verraadt hoe klein de hartjes zijn onder de uitdagende bloemenjurkjes, en herinnert eraan dat sommige deelnemers voor deze dagdroom een waar gevecht met zichzelf hebben moeten leveren.

Ook voor DeFilharmonie, een van de prestigieuze 'Vlaamse Instellingen', is Operettedagdroom een statement. Binnenkort verhuist het orkest naar de vernieuwde Elisabethzaal in Borgerhout, en onder de noemer '2140' steekt het alvast de hand uit naar de buurt. Het lijkt allerminst een daad van gedwongen integratie. De bezetting van negen speelt de arrangementen transparant en vederlicht, en met duidelijk plezier. Klassieke muziek hautain? Niet hier. Dat is dan meteen nóg een taboe doorbroken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234