Dinsdag 28/09/2021

NieuwsEver Given

Vandaag nieuwe poging om containerreus in Suezkanaal vlot te trekken

Het schip is maar liefst 400 meter lang. Beeld AFP
Het schip is maar liefst 400 meter lang.Beeld AFP

Sleepboten hebben het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert al 30 meter kunnen doen opschuiven naar het noorden (zijn vaarrichting). Egyptische media meldden gisteravond dat er positieve indicaties waren dat de Ever Given bij hoog water zou kunnen worden vlotgetrokken, maar dat lukte niet. Vanmorgen wordt een nieuwe poging ondernomen. Het schip strandde onderweg van China naar Rotterdam.

De 400 meter lange Ever Given liep dinsdag vast in de ondiepere zijkanten van het Suezkanaal en blokkeert sindsdien andere schepen. Wereldwijde transportstromen zijn hierdoor hard geraakt. Op het kanaal varen normaal veel schepen voor goederenvervoer tussen Europa en Azië.

Het Suezkanaal is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Elke dag wordt voor bijna 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) aan goederen door het kanaal vervoerd.

De tijd dringt dus om tot een oplossing te komen. Volgens de autoriteiten van het Suezkanaal staan er intussen 321 schepen in de file om het kanaal door te varen. Op twintig schepen blijken bovendien levende veedieren te zitten.

“Mijn grootste angst is dat de beesten in voedsel- en waternood komen”, zegt Gerit Weidinger van de dierenorganisatie Animals International. “Ze dreigen uit te hongeren of te dehydrateren. En wat moet er dan met de stoffelijke resten gebeuren? Deze hele situatie is een tikkende tijdbom.”

In de buurt van het Suezkanaal is het aanschuiven geblazen: 321 schepen staan in de file. Beeld AFP
In de buurt van het Suezkanaal is het aanschuiven geblazen: 321 schepen staan in de file.Beeld AFP

Hoever staat bergingsoperatie?

De chef van de Suezkanaal Autoriteit (SCA) kan nog niet voorspellen wanneer het vrachtschip losgetrokken kan worden. Sterke getijdenstroming en de wind bemoeilijkten de operatie al.

Lichtpunt: de voorbereidingen voor het vlottrekken van het schip hebben al wel een eerste resultaat opgeleverd. Na baggerwerken konden gisterenavond de scheepsschroeven en het roer weer draaien, zei SCA-baas Osama Rabie vandaag op een persconferentie. Helaas blokkeerden de schroeven vervolgens opnieuw door hoogtij.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Gisteravond werd een nieuwe poging gedaan om de Ever Given vlot te trekken. De betrokkenen hoopten te kunnen profiteren van hoogtij, waarbij de waterstand zo’n 50 centimeter hoger is dankzij de volle maan, meldt persbureau Reuters. Op Twitter circuleerde in de vroege avond een filmpje waarop luid toeterende sleepboten naast de containerreus zijn te zien en te horen. Het lijkt erop dat de bemanning haar vreugde uit over het eerste grote succes in de operatie. Vanochtend volgt een nieuwe poging.

Tien sleepboten nemen momenteel deel aan de operatie om de Ever Given weer vlot te trekken. Beeld AFP
Tien sleepboten nemen momenteel deel aan de operatie om de Ever Given weer vlot te trekken.Beeld AFP

De eigenaar van de Ever Given koestert alvast goede hoop dat het 220.000 ton wegende vaartuig sneller dan verwacht kan losgetrokken worden. Dat zei Yukito Higaki, president van het schipleasebedrijf Shoei Kisen Kaisha gisteren tijdens een persconferentie voor Japanse media.

Higaki legde uit dat grond onder het schip vandaan wordt gehaald met behulp van baggermateriaal, een klus waar het Nederlandse bedrijf Smit Salvage bij helpt. Eenmaal losgetrokken, zou de 400 meter lange zeereus weer als vanouds moeten functioneren. “Het schip maakt geen water. Er zijn ook geen problemen met het roer en de scheepsschroeven.”

Het schip is maar liefst 400 meter lang. Beeld EPA
Het schip is maar liefst 400 meter lang.Beeld EPA

Smit Salvage meldde dan weer dat er zwaardere sleepboten zouden arriveren, met extra trekvermogen zouden op zijn vroegst zondagavond ingezet kunnen worden. “Er worden doorlopend pogingen gedaan om aan het schip te trekken”, zei een woordvoerder van moederbedrijf Boskalis.

Gelijktijdig met de trek- en baggerwerkzaamheden kijkt Boskalis-dochter Smit Salvage ook naar de mogelijkheden om het containerschip lichter te maken. Tot nu toe is maar liefst 9.000 ton ballastwater geloosd dat het schip normaal gesproken stabiliteit moet geven. Het bedrijf wil ook brandstof uit het schip wegpompen en lading weghalen.

Hoe kon het zover komen?

De exacte oorzaak van het vastlopen van de containerreus is nog niet bekend. Eerder werd gemeld dat harde wind de belangrijkste oorzaak was, maar er zijn mogelijk ook “menselijke of technische fouten” in het spel, zo onthulde voorzitter Osama Rabie van de Suezkanaal Autoriteit ook op de persconferentie.

Het onderzoek naar de toedracht van de blokkade begint pas nadat het schip weer is vlotgetrokken, klonk het nog.

null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld EPA
Beeld EPA
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234