Maandag 24/02/2020

Openbaar vervoer

Vanaf januari rijden twee nachttreinen per week van Brussel naar Oostenrijk

Foto ter illustratie.Beeld EPA

Vanaf midden januari zou er twee keer per week een nachttrein moeten rijden tussen Oostenrijk en België. Dat heeft de Oostenrijkse spoormaatschappij ÖBB bevestigd bij de voorstelling van haar nieuwe dienstregeling. In België zou de zogenoemde Nightjet halt houden in Brussel en Luik.

ÖBB-topman Andreas Matthä had de nieuwe nachtroute begin oktober al aangekondigd in een interview, en hij bevestigde ze vandaag tijdens een persconferentie.

Vanaf midden januari zal je vanuit Wenen of Innsbruck op zondag- en woensdagavond kunnen vertrekken, om via Duitsland daags nadien in België aan te komen. Volgens de website van de zogenoemde Nightjets zal de trein in België stoppen in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid, met aankomst in het eindstation om 10.55 uur.

Wie met de nachttrein richting Oostenrijk wil, kan vertrekken op maandag en donderdag. De trein vertrekt in Brussel-Zuid om 18.04 uur. De volgende ochtend kom je dan aan in Wenen (8.27 uur) of Innsbruck (9.14 uur).

Tarieven niet bekend

Over tarieven werd niet meteen gesproken. Tickets voor de nieuwe verbinding zouden vanaf midden november te boeken zijn, staat op de website te lezen.

De verbinding zou tot stand komen in samenwerking met de Belgische spoormaatschappij NMBS, die de nachttrein in België op sleeptouw zou nemen. “De NMBS wil een actieve rol opnemen in het verbinden van de Europese steden per trein”, reageert de maatschappij. In december 2020 zou ÖBB ook een nachttrein willen inleggen vanuit Oostenrijk naar Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234