Vrijdag 24/01/2020

Update

Vanaf december geen snelle trein meer tussen Antwerpen en Roosendaal?

Beeld PHOTO_NEWS

Nederlandse politici maken zich zorgen over het treinverkeer tussen Nederland en België. Ze vrezen dat er vanaf december, wanneer de Fyra-hst de 'Amsterdammer' zou vervangen, minstens twee maanden geen snelle trein meer zal rijden tussen de Nederlandse provincie Brabant en Antwerpen. België en Nederland raken het maar niet eens over de factuur voor een nieuwe verbinding tussen Breda en Antwerpen. Het Antwerpse provinciebestuur wil nu zelf tussenbeide komen.

Tussen Brussel en Amsterdam rijdt nu nog -naast de Thalys- een intercity-trein, de zogenaamde 'Amsterdammer' of 'Beneluxtrein'. De Nederlanders willen die verbinding vanaf 9 december vervangen door de Fyra, een nieuwe hogesnelheidslijn. Nederland wil al langer een snelle verbinding tussen Breda en Antwerpen, maar de discussie over wie voor die kostprijs zal opdraaien sleept al langer aan.

De Fyra kent minder haltes onderweg en stopt niet langer in stations als Roosendaal, Dordrecht of Den Haag. Het gevolg is dat reizigers uit Nederlands Brabant die naar Antwerpen moeten een pak langer onderweg zullen zijn: ofwel moeten ze via Rotterdam naar Antwerpen ofwel nemen ze een stoptrein in Roosendaal. "De treinreis van Eindhoven naar Antwerpen verandert in een wereldreis", waarschuwde de Brabantse gedeputeerde van Mobiliteit Ruud Van Heugten (CDA) al.

De Nederlandse provincie Noord-Brabant en de provincie Antwerpen zouden nu een brief aan minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) sturen over de kwestie. De Nederlandse minister van Infrastructuur Melanie Schultz Van Haegen zegt dat het contact met haar Belgische collega niet soepel verloopt. In Nederland leeft ook het gerucht dat België de zaak vertraagt omdat Nederland talmt met het onder water zetten van de Hedwigepolder.

Abonnement grenspendelaars
"Een zoveelste brief zal niet veel veranderen", vreest Antwerps gedeputeerde voor Mobiliteit Inga Verhaert (sp.a). "Ik heb een ander voorstel. Beide provincies zouden samen een bijzonder abonnement voor grenspendelaars in het leven kunnen roepen en aan de Belgische en Nederlandse spoorwegen kunnen vragen hun dienstverlening daaraan aan te passen."

Volgens Verhaert moet er op die manier niet gewacht worden op een politiek akkoord tussen de hogere overheden. "Als dat er dan uiteindelijk nog komt, is dat natuurlijk des te beter", vindt ze. Verhaert wil het overleg nu al opstarten, maar beseft wel dat de afronding ervan pas na de verkiezingen zal kunnen volgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234