Woensdag 05/08/2020

Vanaf 2016 rijdt de auto zelf

Twee jaar nog, niet langer, en er komt een zelfrijdende auto op de markt. Wilde fantasie? Niet volgens Audi, dat tegen 2016 een model wil uitrollen. En ook niet volgens voormalig NMBS-baas Jannie Haek, die de auto 'het openbaar vervoer van de toekomst' noemt.

Sciencefiction? Futuristische dagdroom? Verre fantasie? Niets van dat alles, zegt Duits automaker Audi over de zelfrijdende auto. "Tegen ten laatste 2016 komen er zelfrijdende wagens op onze wegen", zegt topman Rupert Stadler. "We hebben de Audi RS7 op het circuit van Hockenheim autonoom laten rijden tegen 230 kilometer per uur. Dat is extreem, maar het toont aan hoe ver de technologie op dit moment staat."

Stevige taal, maar dat is niet zo vreemd: rijden zonder bestuurder is de heilige graal van de auto-industrie. Eerder al lieten Google, Tesla, Volvo en BMW weten dat ze bezig zijn met een auto die met behulp van artificiële intelligentie rond bolt. Of beter: nagenoeg elke autofabrikant is er mee bezig. En bij uitbreiding iedereen die met mobiliteit bezig is. Zoals voormalige NMBS-baas Jannie Haek in een interview met De Morgen gisteren, waarin hij de auto 'het openbaar vervoer van de toekomst' noemt.

"Waarom niet? Als die auto efficiënt rijdt, automatisch de verstandigste weg kiest en een treintje vormt op de autostrade? Want dat is de toekomst, die technologie komt eraan."

Politie

Haek krijgt bijval van de Belgische architect Alexander D'Hooghe, directeur van het Centre for Advanced Urbanism van het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology. "Self driving vehicles laten ons op een totaal andere manier nadenken over mobiliteit. Een heel eenvoudig scenario: ik woon vandaag in de stad, en dus wil ik een parkeerplaats vlakbij mijn huis. Die heb je met zelfrijdende auto's niet meer nodig, want eens je je boodschappen hebt uitgeladen, rijdt de auto weg. Dat is een geknipte oplossing voor het publieke transport, dat nooit fijnmazig genoeg kan zijn, omdat mensen in de voorsteden te ver van elkaar wonen en je bussen nooit vol krijgt. Met een app kun je gewoon een auto tot aan je voordeur laten komen."

En mocht u nog altijd denken aan toekomstmuziek, dan moet u weten dat er vandaag al autonoom rijdende wagens rondrijden.

Professor Bram Vanderborght, robotica-expert aan de faculteit ingenieurswetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel: "In verschillende Amerikaanse staten, zoals Nevada en Michigan, rijden de eerste autonome auto's al rond. Je herkent ze aan het oneindigheidsteken op hun nummerplaat. De resultaten daarvan zijn tot nu toe erg goed: prototypes hebben al meer dan 500.000 kilometer afgelegd zonder ongevallen. Er zijn wel nog technologische struikelblokken: de auto's hebben het moeilijk in zware weersomstandigheden en kunnen signalen van politieagenten niet interpreteren. Ook de Lidar-sensoren bovenop de wagens die de omgeving scannen, zijn op dit moment nog heel duur en nemen veel plaats in. Maar de ontwikkelingen gaan heel snel. Tien jaar geleden had ik nooit geloofd dat er nu zelfrijdende auto's zouden zijn."

Golfkar

Voor alle duidelijkheid: de technologie is op zich niet het grote struikelblok, zegt Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac. Veel wagens gaan nu al aardig richting autonoom rijdende vehikels. Cruisecontrol is één voorbeeld, net als auto's die automatisch afremmen als je te dicht bij een ander voertuig komt. Google heeft zelfs een exemplaar zonder rem, gaspedaal of stuur. Toegegeven, die ziet er niet echt uit - denk aan de kruising tussen een golfkar en een Fiat 500 - maar de technologie stelt geen huizenhoge problemen. "Er zijn veel voordelen. We krijgen minder files, minder ongevallen, betere mobiliteit en wagens die zuiniger rijden", zegt Vanderborght. "Plus: je krijgt ook productiviteitswinst. Nu verlies je tijd in de wagen, met een autonoom rijdend exemplaar kun je e-mails beantwoorden of ontspannen. Mercedes heeft een filmpje van de Future Truck 2025 online gezet: daarin krijgt de chauffeur vooral een administratieve taak. En ik zie niet in waarom die technologie niet op andere transportmiddelen van toepassing zou zijn."

Kaesemans: "Dat klopt, maar er zijn nog vragen die we ons moeten stellen. Zoals: waarom zou mijn zoon van dertien niet zelf naar de muziekschool kunnen rijden op zaterdag? Willen we dat? En hoe gaan we daar mee om? Niet simpel."

Tussen droom en werkelijkheid staan nog wel meer obstakels. Zo moet de wetgeving helemaal omgegooid worden. Een huzarenwerk waar heel weinig overheden klaar voor zijn. Vlaanderen wil een proefproject met zelfrijdende auto's op poten zetten, maar zit vast aan de federale wetgeving. En dan moeten er ook nog op Europees niveau afspraken worden gemaakt. Hoe zit het met autoverzekeringen? Wie is er verantwoordelijk als er toch ongevallen gebeuren? De autoconstructeur? De eigenaar? De wegenmaker? Vragen waarop niet altijd een pasklaar antwoord bestaat, en waar onder meer verzekeringsmaatschappijen zich de kop over breken.

Veiligheid

Maar misschien hoeft dat er ook nog niet zo dringend te komen. Want sommigen, ook in de autoindustrie, zetten een rem op het vooruitgangsoptimisme. Zoals Hakan Samuelsson, de 63-jarige CEO van Volvo: "Vergeet de kleine bolvormige capsule waar u instapt, op een knopje duwt en dan rustig naar uw bestemming zoeft met een kopje koffie en een boek of de krant bij de hand. Het is eerder de snel evoluerende technologie op vlak van veiligheidsvoorzieningen in de wagen die ons de volgende jaren een eind verder op weg zal zetten." Of de topman van Audi dan luidop droomt? Afspraak binnen twee jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234