Vrijdag 14/05/2021

Vanaf 1 april wordt JOEfm het kleinere broertje van Q-Music

'4FM was geen sterk merk'

Tabula rasa bij 4FM. De zender krijgt nieuwe jingles, een nieuwe leuze (the smile, the music), een aantal nieuwe presentatoren, een nieuw programmaschema en vooral: een nieuwe naam. JOEfm heet de zender, die van start gaat op 1 april. 'En dat is geen grap', lacht Erwin Deckers, programmadirecteur van de Q-groep, waaronder Q-Music valt en - het is nog even wennen - JOEfm.

Door Brecht Decaestecker

Vier maanden na Donna verdwijnt nog een zender uit de ether. Vanaf 1 april gaat 4FM volledig vernieuwd door de wereld, onder de naam JOEfm. Volgens Peter Bossaert, directeur radio bij de VMMa, ligt de reden voor die switch voor de hand: "Met 4FM maakten we fantastische radio, maar het was geen sterk merk. Als je aan mensen vraagt naar welke zender ze luisteren, dan antwoorden ze Q-Music of MNM of Studio Brussel. 4FM peddelt mee in het peleton. Van JOEfm zullen we wél een sterk merk maken."

Het verhaal van JOEfm begint eigenlijk in mei 2007. Toen werd 4FM overgekocht door de VMMa, moederbedrijf van VTM, 2BE en Q-Music. Tot nu toe hield de VMMa zijn ambities met 4FM echter low profile. "Het was geen actieve zender", meent Erwin Deckers, programmadirecteur van de Q-groep. "Aan de medewerkers van 4FM vroegen we of ze wat op de rem wilden staan. Ondertussen zitten ze wel op dezelfde redactievloer als de mensen van Q. Aan de ene kant maakten ze spetterende, bruisende radio. Aan de anderen kant wilden ze dat ook, maar ze moesten zich inhouden. Daar willen we nu komaf mee maken."

Deckers en Bossaert zaten de voorbije weken vaak samen aan tafel met Bert Geenen, programmadirecteur van 4FM die dat ook van JOEfm zal blijven. "4FM klonk wat afstandelijk", vertelt Bert Geenen. "We wilden dat de zender een soort vriend werd, iemand die bij je komt zitten in je woonkamer of op het werk. Joe vonden we goed klinken. Als je een Joe in je vriendengroep hebt, dan is dat wellicht iemand die je al snel eens een schouderklopje zal geven."

Klinkt die naam niet bijzonder Amerikaans? "Goh", zucht Deckers. "Dat verwijt kregen we bij de lancering van Q ook. Bovendien worden tegenwoordig veel Joe's in Vlaanderen geboren." Doet de naam niet teveel denken aan de bekendste Joe van het land, wijlen Joe Van Holsbeeck? "Even is dat argument ter sprake gekomen", antwoordt Deckers daarop. "Maar de zender heeft daar niets mee te maken. Als je daarmee rekening moet houden, dan kan je geen enkele voornaam meer gebruiken."

Met de nieuwe zender mikken ze op een publiek van actieve dertigers en veertigers. "We zijn ervan overtuigd dat er in die groep veel mensen zijn die nu niet goed bediend worden in het radiolandschap", vertelt Deckers. "Voor hen is Q, MNM en Studio Brussel misschien te zot. Radio 2 richt zich dan weer tot een ander publiek." De beslissing van de VRT om Donna door MNM te vervangen, speelde daarbij ook een rol.

Van 4FM wilden ze bij de VMMa wel het accent op muziek overhouden. "Maar we vonden dat zender voor meer 'glimlach' moest staan", vertelt Deckers. "En het personalitygehalte van de nieuwe zender moest nog omhoog." Het gevolg was niet alleen een nieuwe naam en een nieuw logo. Het actualiteitenprogramma van Bert Geenen in de ochtend verdwijnt mee in de prullenmand, hoewel het nochtans met veel tamtam in de markt werd gezet en veel positieve reacties uitlokte. "Het was een goed programma", zegt Deckers. "Maar de personalityzender die we willen uitbouwen, heeft entertainment in plaats van infotainment nodig."

Het programma van Geenen, die zelf wellicht op een ander moment op de nieuwe zender zal presenteren, wordt vervangen door een ochtendshow. Daarvoor stapt Alexandra Potvin over van Q-Music. Ze krijgt zanger Raf Van Brussel naast zich. "Ik herinner me nog goed dat Erwin mij in zijn bureau riep", vertelt Potvin. "Hij zei: 'Alexandra, doe de deur eens dicht.' Dat zegt hij niet zo vaak (lacht). Hij vertelde mij over de nieuwe zender en vroeg of ik de ochtend voor mijn rekening wilde nemen. Ik heb eerst thuis nog eens overlegd, omdat het een zware aanpassing van mijn bioritme vergt, maar mijn beslissing was bijna meteen genomen."

Dat ze nu op een kleinere zender, met een kleiner publiek moet presenteren, vindt Potvin geen probleem. "Toen ik van Donna overstapte naar Q-Music, had Donna meer dan 35 procent marktaandeel", vertelt ze. "Ik ben toen ook meegestapt in een nieuw avontuur. Bovendien is het de bedoeling dat het marktaandeel van JOEfm wat groter wordt dan van 4FM." Diezelfde ambitie willen Bossaert en Deckers niet uitspreken. "4FM heeft vandaag zowat 7 procent marktaandeel", beweert Peter Bossaert. "Een mooi getal en als dat zo blijft, zijn we tevreden."

Bert Geenen (programma-directeur 4FM én JOEfm):

4FM peddelde maar mee in

het peloton.

Het nieuwe JOEfm moet een vriend worden die je een schouderklop geeft

n Alexandra Potvin (r.) stapt over van Q-Music naar het nieuwe JOEfm en presenteert er met Raf Van Brussel (l.) de ochtendshow.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234