Zaterdag 22/01/2022

Van tramstel tot Tupperware

expo

iconen van design in vlaanderen

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

Het Vlaams Parlement turnde de voormalige Lokettenzaal van de voormalige Postcheque om tot een imposante, polyvalente zaal. De Loketten, zoals de nieuwe plek werd gedoopt, biedt onderdak aan een bezoekerscentrum met een souvenirshop, een cafetaria en een expositieruimte. Bedoeling is om er jaarlijks een grote tentoonstelling te laten plaatsvinden. De Iconen van design in Vlaanderen bijten vanaf vandaag de spits af.

Het tentoonstellingsconcept- en parcours is van de hand van Danny Venlet, zelf een internationaal erkend designer en interieurarchitect. Zijn idee van een icoon luidt "iets of iemand waaraan het publiek kan refereren om voor zichzelf een identiteit te creëren".

Een flink aandeel van de objecten is bij het publiek bekend, meestal zonder te weten dat de maker ervan een landgenoot is. Dat is zeker zo bij de 'Tupperware'-ontwerpen (Victor Cautereels en Bob Daenen), de elektronische Bancontact-terminals (Verhaert), de koffertjes voor Samsonite (Maxime Szyf en Eric Sijmons) en de Kipling-tassen (Tine Debo). Liefhebbers van design herkennen dan weer onmiddellijk 'de' stoel van Maarten van Severen, de kunststoffen 'Poufs' van het duo Quinze & Milan of de Theobril van Patrick Hoet. Maar wie wist dat de de tramstellen van Lyon, Dublin, Porto en de Brusselse metrostellen werden ontworpen door Philippe Neerman, die ooit nog samenwerkte met echte iconen als Le Corbusier en Saarinen? En dat Dirk Van Braeckel de Fabia en de nieuwe Octavia voor autofabrikant Skoda tekende?

Een van de troeven van de tentoonstelling is dat design hier in de brede zin van het woord wordt gebruikt. Want ook de zogenaamde 'toegepaste kunsten' als consumptiegoederen, elektronica, grafiek, keramiek, zilver en glas komen aan bod. Modeontwerpers worden niet getoond. Makers van accessoires (bijvoorbeeld hoeden van Christophe Coppens) en textielontwerpers dan weer wel.

De prijs voor het origineelste concept en beste idee van de tentoonstelling komt zonder twijfel het duo Weyers en Borms toe. Zij ontwierpen een 'gravioli' (een samentrekking van ravioli en graf) of een zeer eigentijdse, milieuvriendelijke doodskist van geperst griesmeel en organische composietmaterialen. Er kunnen ook mengsels gemaakt worden met bloemenzaad. Stelt u zich het bloemenperkje voor dat vanuit de kist van uw geliefde overledene naar het zonlicht groeit. Hetzelfde duo ontwierp overigens een 'porte-femme' of een rugzak om je vrouw in mee te nemen...

Al die objecten worden in een speels labyrint in kleine kabinetten gepresenteerd. De bezoeker wordt met een audiogids wegwijs gemaakt door de (stemmen) van de ontwerpers zelf. In deze originele en individuele rondleiding van anderhalf uur vertellen de 'iconen' zelf over hun inspiratiebronnen en materiaalkeuzes. Dat deze klankband bovendien in drie talen beschikbaar is, is een andere troef. Het is dan ook bijzonder jammer dat deze zeer geslaagde tentoonstelling wordt verstoord door een horde afzichtelijke (made in Hong Kong?) 'Flosjes' of Vlaamse Leeuwtjes die boven de bezoekersshop van de Lokettenzaal bengelen...

Iconen van design in Vlaanderen loopt vanaf vandaag tot 10 maart 2004 in De Loketten (Vlaams Parlement), IJzerenkruisstraat 99 (bij het Madouplein) in Brussel. Open van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen gesloten. De toegang is gratis. De drietalige catalogus kost 15 euro.

Dat design hier in de brede zin van het woord wordt gebruikt, is een troef

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234