Donderdag 02/04/2020

Van The xx krijg je het warm en koud tegelijk

The xx, gezien in Cirque d'Hiver, Parijs op 6 september

Dit weekend ligt Coexist in de winkel. Op die langverwachte tweede langspeler laat The xx al eens een zomerse klank, of wat kleur toe. Maar ook nu bleek een wintercircus toch best te passen bij een groep die klinkt zoals ijskristal oogt.

Op de nieuwe plaat trekt The xx immers opnieuw de kaart van het monochrome zwart, en sombere minimalisme. Enig verschil is dat hun uitgebeende geluid een nieuw infuus kreeg. Met Caribische steeldrums bijvoorbeeld. Of zelfs een likje Ibiza house. Nu ja, in het Parijse Cirque d'Hiver hoefde je niet opeens een dolgedraaid feestje te verwachten. Al maakten de subtiele details van dit nieuwe Project xx het trio plots wel een stuk dankbaarder.

Gelegen in het zonovergoten elfde arrondissement van Parijs, bleek het Cirque d'Hiver zijn winterse naam weinig eer aan te doen. De temperatuur kroop zo hoog op dat je er de gedresseerde tijgers zo kon bij fantaseren.The xx haalden die temperatuur op hun beurt wat naar beneden, met hun broze, onderkoelde songs. Zelfs wanneer je Romy Madley Croft zwoel hoorde fluisterzingen over prille verliefdheid, hing naargeestige schaduw over de set.

Kippenvel

In Parijs legde de groep duidelijk iets meer zelfvertrouwen aan de dag dan een jaar of twee geleden. Toen nekte die verlegenheid net niet hun concert in de grote AB. Veel woorden of blikken met het publiek werden nog steeds niet gewisseld, maar bassist Oliver Sim zag je al eens uitdagend naar voren trekkebenen in de arena om daar een dansje in te zetten. En ook Jamie Smith leek in zijn sas achter een batterij instrumenten.

Alleen Madley Croft schuifelde ongemakkelijk heen en weer over het podium. Alsof alle onrust en innerlijke conflicten die de songs beheersten, ook haar eigen gemoed ingelijfd hadden. Er was nochtans weinig reden tot onbehagen. Het merendeel van het publiek had ze toch al voor zich gewonnen bij Being as in love with you as I am in Angels.

Die ouverture toonde The xx misschien wel op hun best. Hun fragiele signatuursound werd daarin ten volle uitgespeeld, met een spaarzame, galmende gitaar en een behoedzaam kronkelende bas. Een voorzichtig invallende beat. En dan nog het zwijmelende heen-en-weerverkeer van Oliver Sim en Romey Madley Croft: het uitgelezen recept voor kippenvel.

Doordat de cirkelvormige zaal over heel de lengte zitjes telde, kon je dit keer ook Jamie Smith beter observeren. In de schaduw van Oliver en Romy priegelde die zelfs een steeldrum, die 'Reunion'van Caribische feel voorzag. Niets op tape dus.

Die intensieve aanpak zorgde voor een iets rauwere sound, waardoor songs als 'Chained' of 'Islands'al helemaal de verzinnebeelding van het vagevuur leken. Een opgediept en lichtjes hertimmerd 'Crystalised' of 'VCR' maakten de show compleet: warm en koud kreeg je het ervan.

Coexist van The xx verschijnt dit weekend bij Young Turks

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234