Zaterdag 28/01/2023

Van spijkers

tot luchtkamers

'Nike dicteert zijn klant 'je moet de beste zijn'. Bij ons is het motto 'je moet je goed voelen',' zegt marketingmanager Nadia Klinck van Reebok. Samen met Adidas en Nike behoort Reebok tot de wereldtop van sportschoenen en sportkleding. De cliëntèle van de twee andere merken beschrijft ze als meer op competitie uit. 'Onze klanten zijn geen achttien. Ze zijn jong, maar minder agressief en ze dragen jonge maar ietwat klassiekere spullen.'

Dit seizoen lanceert Reebok zweetregulerende stoffen, ontworpen voor niet al te agressieve mensen die zich toch graag in het zweet werken. Een hit ook is het DMX-schokdempingssysteem voor de sportschoenen: tot tien holle luchtkamers in de zool die met elkaar verbonden zijn en die voor de ultieme schokdemping moeten zorgen. We zijn ver weg van de spijkers die atleet Joe Foster, de stichter van Reebok, in 1895 door zijn schoenzolen sloeg om zijn grip op de baan te verhogen!

Die Foster was in 1895 in Bolton (Engeland) lid van de atletiekclub The Bolton Primrose Harriers. Kort van stuk, maar met rappe benen. Toen hij spijkers in zijn schoenen klopte om sneller te lopen, gingen andere atleten al snel hetzelfde doen. Zo ontstonden de 'Foster Running shoes'. In 1900 haalde de bekende atleet Alf Schrubb in Glasgow in één dag drie nieuwe wereldrecords binnen, waaronder het werelduurrecord. Met de spikes van Foster. Vanaf toen kon de reputatie van Foster niet meer stuk. Hij stortte zich op de sportschoenenbranche. Hij adverteerde met bekende atleten, leende schoenen en hielp atleten met hun administratie. Of hij zelf nog veel gelopen heeft is niet bekend, maar in het handel drijven was Foster niet te kloppen. Hij hanteerde de begrippen 'marketing', 'public relations' en 'sponsoring' tientallen jaren voor de woorden waren uitgevonden.

De volgende jaren kregen de spikes gezelschap van lichte sprintschoenen met een laaggewicht rubberzool. Hordelopers liepen met Foster-schoenen met spikes in de hiel en schoenen voor middellange-afstandslopers kregen flexibele, duurzame zolen.

Voetballers bleken in slechte weersomstandigheden veel baat te hebben bij de Foster-spikes. Schoenen met noppen werden toegestaan en algauw speelden Liverpool, Manchester United en de Bolton Wanderers op zulke schoenen. Ook steeds meer professionele voetbal- en rugbyclubs speelden op Foster. Zelfs Dynamo Moskou speelde op de wonderschoenen uit Engeland. In 1964 maakte Nat Lofthouse in de FA Cup Final zijn legendarische doelpunt met een Reebok. Nog een treffer in datzelfde jaar was die van Bolton van Manchester United. In 1970 won Ron Hill de Boston Marathon met Reebok-loopschoenen.

Reebok kreeg zijn huidige naam pas in 1958. De zonen Foster - 'Old Joe' Foster was in 1933 overleden - wilden de naam veranderen om het merk een meer Europese uitstraling te geven. Ze vonden een naam, maar die bleek al gebrevetteerd. 's Avonds aan tafel namen ze de encyclopedie ter hand en zochten ze onder de letter r. Hun oog viel op de foto van de Zuid-Afrikaanse gazelle 'reebok'. De lichtvoetige loop en de snelheid van het dier deed ze denken aan hun schoenen.

Eind jaren zeventig ontstond in de Verenigde Staten de fitnesshype. Tegelijk verscheen Paul Fireman op het toneel. Op een beurs in Chicago in 1979 raakte hij onder de indruk van de technologie en de knowhow van de Fosters. Hij nam de licentie van het merk voor de Amerikaanse markt over. In de volle fitnessrage wilden vrouwen een lichte, elegante sportschoen. Reebok lanceerde de 'Freestyle' van zacht leder. De schoen werd de basis van een uitgebreide aerobic- en fitnesslijn.

Reebok werd een hype toen Cybill Sheperd haar Emmy Award uitgereikt kreeg in een avondjurk met Reeboks onder. Mick Jagger danste op zijn Reeboks in de clip 'Dancing in the street' naast David Bowie. De omzet schoot de lucht in: in vier jaar van 13 miljoen dollar tot 1 miljard dollar. Beleggers in Wall Street droegen Reeboks onder hun deftige pakken, en Reebok ging op de New Yorkse beurs.

In april dit jaar was het aandeel van Reebok het snelst stijgende ter wereld: van 9 dollar naar 18,2 dollar voor één aandeel. Men schrijft de stijging toe aan het feit dat Reebok teruggaat naar zijn originele roots: vernieuwend en ludiek. In augustus dit jaar start een megacampagne in de grootte-orde van Absolut Vodka of Tommy Hilfiger. "Wij zijn wereldwijd nummer drie", meldt de Belgische salesmanager Eddy Depauw van Reebok. "Nike heeft een jaarlijkse omzet van 10 miljard dollar. Daarna komt Adidas-Salomon met 3,9 miljard dollar, gevolgd door Reebok met 3,8 miljard dollar. Wij waken heel sterk over de werkomstandigheden. Onze voetballen worden niet gemaakt door kinderen in Pakistan. Wij hebben al twee keer de 'Human Rights Award' gekregen, een prijs van sportgoedfabrikanten die kijken naar 'propere handen'. Haast al onze producten worden in China gemaakt en daar wordt permanent gewaakt over de werkomstandigheden."

De geschiedenis is niet alleen hoerageroep. Enkele jaren geleden verloor Reebok een smak geld in het project 'Boks', een lijn voor 12- tot 18-jarigen. Depauw: "Bij de jeugdcategorie hebben we veel geld verloren omdat de markt onberekenbaar is. Boks was een ongelooflijke flop."

De voorbije jaren hebben de nieuwe ontwikkelingen zich in een snel tempo opgevolgd: nieuwe materialen, nieuwe vezels, nieuw textiel. De afdeling kleding van Reebok ging van 50 outfits naar 800 stuks. Dit jaar werd de 'Hydromove'-techniek geïntroduceerd. Die werd ontwikkeld door Du Pont de Nemours. Het komt erop neer dat zweetmoleculen worden aangetrokken en gescheiden van de huid, zodat ze slechts een minimum van tijd op de huid blijven kleven. Daardoor verbruikt het lichaam minder energie om warm te blijven of af te koelen. De evaporatie geeft een gevoel van frisheid en sporters raken niet oververhit. Het zweet wordt afgevoerd naar de buitenste laag van de stof. Het materiaal droogt drie keer zo snel als katoen, zodat de sporter zich niet bezweet voelt. Het enige dat overblijft, is de penetrante transpiratiegeur. Maar die is er snel uitgewassen.

Germaine Thys

(quote)

Joe Foster hanteerde begrippen als 'marketing', 'public relations' en 'sponsoring' tientallen jaren voor de termen waren uitgevonden

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234