Zaterdag 27/02/2021

Portret

Van scharenverkoper tot kaartenkoning: dit is de Manager van het Jaar

Chris Van Doorslaer, Manager van het Jaar. Beeld BELGA
Chris Van Doorslaer, Manager van het Jaar.Beeld BELGA

Hij heeft er tien jaar op moeten wachten, maar zijn geduld wordt beloond. Chris Van Doorslaer (54) is de 31ste Trends Manager van het Jaar dankzij een indrukwekkend parcours. 'De enigen die geld verdiend hebben met 'gisteren' zijn The Beatles.'

James Bond is maar een van de vele fans van het Turnhoutse speelkaartenconcern Cartamundi. In Casino Royale krijgen de speelkaarten van Belgische makelij een mooie bijrol. Voor de topman van het bedrijf is vandaag echter de hoofdrol weggelegd. Tien jaar na zijn eerste nominatie, verzilvert Chris Van Doorslaer zijn vijfde nominatie en wordt zo de 31ste Trends Manager van het Jaar.

"Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht", zegt een gelukkige Van Doorslaer. "Ik voelde me een beetje de Raymond Poulidor van dienst. Altijd mee in de sprint, maar nooit de ritwinst halen. En toen ik de lijst met genomineerden van dit jaar onder ogen kreeg, had ik me er al bij neergelegd dat het weer van dat zou zijn", glimlacht hij.

Maar zie, de jury en de lezers van Trends, hebben het parcours dat Van Doorslaer aflegde met Cartamundi alsnog weten te waarderen. En het moet gezegd, het is een mooi parcours. Wanneer Van Doorslaer op 1 april ("Neen, geen grap") 1997 aan de slag gaat bij het familiale speelkaartenbedrijf, boekt de onderneming een omzet van 40 miljoen euro, en telt het twee fabrieken. Nu, twee decennia later is Cartamundi een wereldspeler met een tiental vestigingen in Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, India en zelfs Japan. De omzet is inmiddels gestegen tot 335 miljoen euro, en de groep telt 2.100 mensen.

De enorme groei komt er deels door een geslaagd overnametraject, dat vorig jaar werd bekroond met de gedurfde overname van twee fabrieken van speelgoedreus Hasbro. "Door die aanwinst mag Cartamundi, al lang wereldmarktleider in kaartspellen, zich voortaan ook de wereldwijde nummer één noemen in de productie van bordspellen als Monopoly en Cluedo", motiveert juryvoorzitter Luc Vandewalle de keuze.

Zelf behoudt hij zijn typische flegmatiek. "De enigen die geld verdiend hebben met gisteren zijn The Beatles met 'Yesterday'." Om aan te geven dat het werk nooit af is.

Aspirant-dokter

Geboren als zoon van een beroepsmilitair is Van Doorslaer gewapend met een zekere ernst en trots. En al ademt hij een en al minzaamheid, streng is hij ook, maar vooral voor zichzelf. Hij verliest zijn vader als hij amper 14 jaar is. Op dat ogenblik heeft het gezin de kazernestad Keulen geruild voor het landelijke Baasrode. In een vrij impulsieve bui schrijft Van Doorslaer zich in het ingangsexamen voor burgerlijk ingenieur.

"Ik wou dokter worden, maar kan niet tegen bloed." Na zijn studie komt de legerdienst, en Van Doorslaer is tot vandaag reserveofficier gebleven. "Ik kreeg als eerste van mijn lichting mijn ster opgespeld door een generaal. Mijn vader, die zelf luitenant-kolonel is geworden, zat trots in de tribune", getuigt Van Doorslaer openhartig in Trends. Zijn echtgenote leert hij kennen bij de plaatselijke fanfare. Zij was majorette, hij speelde trommel.

Cartamundi-CEO Chris Van Doorslaer neemt zijn prijs van Manager van het Jaar in ontvangst uit de handen van premier Michel. Beeld BELGA
Cartamundi-CEO Chris Van Doorslaer neemt zijn prijs van Manager van het Jaar in ontvangst uit de handen van premier Michel.Beeld BELGA

Zijn professionele loopbaan begint hij bij Unilever, als projectingenieur. Via een headhunter gaat het wat later naar Fiskars, een Finse producent van scharen. Een burgerlijk ingenieur, met keuzevak nucleaire energie, die scharen verkoopt. Van Doorslaer kan er zelf om lachen.

Eind 1996 komt dan de vraag of hij Cartamundi wil leiden. Hij is dan 36. En al lijkt het allemaal lineair, dat is het niet. Van Doorslaer is een behendige CEO die door zijn keuzes het bedrijf zowel op geografisch vlak als productmatig van stevige fundamenten heeft voorzien. Licenties voor James Bond,Star Wars, Delhaize, en straks de Rode Duivels, het zijn stuk voor stuk verwezenlijkingen die het bedrijf ook bij het publiek naambekendheid geven.

Dat hij zelf geen aandeelhouder kan zijn van het bedrijf waarvoor hij alles geeft, daarmee heeft hij zich verzoend. "Ik moet zorgen dat ons product relevant blijft in deze ontwrichte wereld. Als de aandeelhouders tevreden zijn en de gezondheid goed blijft, zal ik er genoeg plezier uithalen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234