Dinsdag 19/01/2021

Van roze kruippakjes naar stijlvol zwart

rock

pet shop boys live in het koninklijk circus

Brussel

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

Pet Shop Boys en gitaren: lange tijd leek de combinatie al net zo vanzelfsprekend als Jo Vally die zich op drum'n'bass stort, maar het Britse synthesizerduo houdt van uitdagingen. Nadat ze de afgelopen jaren al met Braziliaanse samba hadden geëxperimenteerd, besloten Neil Tennant en Chris Lowe een paar maanden terug om een cd op te nemen waarin de keyboards regelmatig naar het achterplan werden verdronken ten voordele van heuse snaarinstrumenten. Die lijn werd woensdagavond ook in het Koninklijk Circus doorgetrokken, waar het duo voor het eerst met een heuse groep op het podium stond.

Pet Shop Boys is een unieke groep. Niet alleen omdat ze intussen al achttien jaar meedraait, maar vooral omdat ze er in die periode haast voortdurend in slaagde om hitparadesucces met artistieke integriteit te combineren. Dat Tennant en Lowe er op de koop toe ook nog een uitstekend gevoel voor humor op nahouden, en er niet voor terugschrikken om met pruiken en knalroze kruippakjes op het podium te staan, is vanzelfsprekend mooi meegenomen.

Tussendoor zetten ze de carrières van Liza Minelli en Dusty Springfield terug op het juiste spoor, bezorgden ze David Bowie zijn grootste hit sinds jaren, en staken ze de musical Closer To Heaven in elkaar, die binnenkort ook op Broadway in première gaat. Vorige zomer brachten Pet Shop Boys bovendien al hun oude cd's opnieuw uit, en precies doordat ze daardoor gedwongen werden om al hun voorgaand materiaal opnieuw te beluisteren, namen ze zich voor om een andere weg in te slaan. Niet dat ze op Release plots alle bagage overboord hebben gegooid, maar het akoestische karakter van sommige songs is toch verrassend, en het feit dat liefst drie kwart van de songs werd ingekleurd door voormalig Smiths-gitarist Johnny Marr duidt eveneens op een koerswijziging.

Marr was er in Brussel helaas niet bij; wat niet wilde zeggen dat die nieuwe nummers live door synthesizers werden volgespeeld. Chris Lowe verstopte zichzelf weliswaar achter een stapel keyboards, maar Tennant zelf werkte het merendeel van het optreden af met een akoestische gitaar. De set begon sterk met 'Home & Dry' en 'Being Boring', twee in melancholie gedrenkte nummers waarbij de nieuwe stijl van de Pet Shop Boys meteen tot uiting kwam. Geen kostuums of videoschermen deze keer, maar gewoon een groep die een paar handenvol songs speelt. Goede songs, om precies te zijn, want hits als 'Love Comes Quickly' en 'Domino Dancing' klonken ook vijftien jaar na datum nog steeds fris en monter. Live bleek op de koop toe dat Tennant - in stijlvol zwart, overigens - niet alleen een tekstschrijver is die zonder blozen naast Costello mag staan, maar ook over een glasheldere stem beschikt die afwisselend fascineert en ontroert.

De set bood een mooie dwarsdoorsnede van het Pet Shop Boys-repertoire. Elke cd kwam aan bod, en niet zelden boorden ze daarbij minder vanzelfsprekende songs aan. Het parlando 'Left To My Own Devices' bijvoorbeeld, of het uit Bilingual geplukte 'Red Letter Day', waarbij er liefst vier (!) gitaristen op het podium stonden. Naarmate het optreden vorderde, wonnen ook de hits terrein.

Het naar Village People gemodelleerde 'New York City Boy' deed de fans opveren uit hun stoeltjes en het als laatste bis opgespaarde 'It's A Sin' kreeg zelfs de stijfste hark aan het dansen. Een overwinning over de hele lijn werd het evenwel niet, al had dat meer met de opbouw van de setlist te maken, dan met de nummers of de uitvoeringen. Intimistische songs als 'Birthday Boy' en 'Love Is A Catastrophe' zaten gewoon wat gevangen tussen de danshits, hadden elders beter tot hun recht gekomen. Maar dat is al bij al detailkritiek.

Wie dacht dat Pet Shop Boys voorgoed waren bijgezet in het mausoleum van het verleden, zal zijn mening moeten herzien.

WIE: Pet Shop Boys WAAR en WANNEER: Koninklijk Circus, Brussel, 26 juniONS OORDEEL: Een sterk concert, al zorgden en paar schoonheidsfoutjes ervoor dat het geen overwinning over de hele lijn werd.'

Zelfs de stijfste hark sloeg aan het dansen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234