Maandag 26/10/2020

Play it again, DM

Van Prince over Josh Homme tot Disclosure: de muziek die u deze week niét wil missen

Beeld Disclosure

Zin om te pootjebaden met Mark Ronson in de oceaan van Queens of the Stone Age? Of blijf je liever staren naar Prince die verleidelijk knipoogt naar Spotify en 'Kiss'? Stem dan deze week af op Play It Again, DM!

Elke week selecteert De Morgen vijf ijzersterke tips uit de muzikale kweek van de week. Méér nieuwe muziek vind je via de DM-playlist (link), die je via Spotify kan volgen. Heb je zelf ook muzikale tips voor ons? Mail ze gerust naar playitagain@demorgen.be

Prince - 'Stare'

Onlangs haalde Prince zijn muziek weg van alle streaming services die niét naar de naam Tidal luisterden. Maar His Royal Badness zou zichelf niet zijn, als hij er geen heerlijk gevoel voor wispelturigheid op na zou houden. Zijn nieuwste single drijft weer doodleuk richting Spotify-stream. Die song heet 'Stare', delft in deep funk en wordt aangedreven door een slappende bas, energetische blazers en de herinnering aan 'Kiss'.

Foals - 'Mountain at my Gates'

Eind augustus brengen Foals hun vierde plaat What Went Down uit. Om je nu alvast laaiend enthousiast te maken voor die plaat, stuurt de Britse band een geschifte videoclip uit, bij de single 'Mountain At My Gates'. Geschift, want als je de video op je smartphone bekijkt, lijkt het wel alsof je zélf middenin de clip zit. Je verdwijnt spontaan in Virtual Reality: wanneer je om je as draait, bewegen ook de videobeelden rondom je, en zie je de leden uit verschillende standpunten. Temper je enthousiasme wel een beetje: de halsbrekende toeren die wij de afgelopen uren uithaalden in de woonkamer waren nefast voor huiskat en huisraad.

Op de computer kijken is ook een mogelijkheid, maar het effect gaat dan wel zo'n beetje verloren. Overigens: Foals was niet de eerste om met deze techniek te experimenteren. Het Belgische Raveyards deed onlangs ongeveer hetzelfde met 'Lank'.

Mark Ronson - 'I Sat By The Ocean' (QOTSA-cover)

Niet te versmaden: Like a Version op de Australische zender triple j. De voorbije tien jaar maakten artiesten als Lorde, Arctic Monkeys, Alt-j, of Bon Iver hier grote sier. En sinds gisteren ook Mark Ronson, met zijn all star crew waarin je onder meer Andrew Wyatt van Miike Snow, Kevin Parker van Tame Impala en Kirin J Callinan herkent.

Zij hielden halt bij het Australische radiostation voor een fraaie versie van Queens of the Stone Age's 'I Sat By The Ocean'. Psychedelische rock en blue eyed soul vormen een onwrikbare tandem in deze cover. Bij de finale noot laat Wyatt zijn peperdure microfoon droog vallen tegen de studiovloer, maar die dramatische rockpose is nergens voor nodig. Op eigen houtje slaat deze geweldige cover al meer dan voldoende gensters.

The Alligator Hour: Joshua Homme vs. Alex Turner

En nu we toch Queens of the Stone Age en goeie radio in één adem uitspreken: één van de allerbeste shows op Beats 1 Radio moet toch wel The Alligator Hour zijn. Daarin deelt Josh Homme de lakens uit. Deze week was Arctic Monkeys-frontman Alex Turner te gast. Beide klinken too cool for school, en lijken te wedijveren in een spelletje "wie klinkt het slaperigst en verst verwijderd van deze planeet?" De laureaat blijft onbeslist.

Niettemin klinken hun conversaties wél bijzonder geestig tijdens een eigen nuit blanche. De twee bomen een eind door over de onzin die ze in het midden van de nacht kribbelen in hun iPhone notities, maar bedenken ook onnozele ideeën voor themabars. En belangrijker nog: de muziekkeuze is fan-fuckin'-tastisch. De uitzending begint met het hilarisch broeierige 'Jungle Fever' van Chakachas, maar ook Donna Summer of het sublieme 'Baby Bitch' van Ween passeren de revue.

Disclosure - 'Omen'

Met 'Latch' lanceerde het Britse broederduo Disclosure zijn eigen carrière, maar plaveide ze ook de weg voor Sam Smith. Op 'Omen' slaan de drie opnieuw de handen in elkaar. Het resultaat is een verslavende song die voortbouwt op een sanguinische synth, handclaps en een verleidelijke groove waardoor Sam Smith ons - tamelijk overtuigd hetero - in diepe seksuele verwarring stort.

Goede vooruitzichten trouwens voor de tweede plaat van Disclosure: de Engelse producer Jimmy Napes blijkt opnieuw van de partij. In 2012 werkte hij ook al mee aan 'Latch'. En Jimmy is niet de eerste de beste: zijn vingerafdrukken staan ook op 'Rather Be' van Clean Bandit, 'Stay With Me' van Sam Smith, 'La La La' van Naughty Boy en 'You & Me' van Eliza Doolittle en Disclosure.

Dérde verkoopsargument: 'Omen' gaat vergezeld van een videoclip, die het tweede hoofdstuk van een vierdelig verhaal moet vormen. Daarin volg je het wedervaren van een meisje, Mariella, terwijl ze zich voortbeweegt in een dystopische maatschappij.

Beeld Disclosure
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234