Donderdag 13/05/2021

Van plasticine naar pixels. En terug?

Hoogverraad. In het nieuwe Flushed Away stapt de eigenzinnige Britse filmstudio Aardman (zie Wallace & Gromit) af van zijn typische kleianimatie en kiest hij voor de 'commerciële' computeranimatie van coproducent DreamWorks (zie Shrek). Van plasticine naar pixels dus.

door Jan Temmerman

BRUSSEL l Nu het gerucht de ronde doet dat de Amerikaanse filmreus DreamWorks de samenwerking met Aardman misschien stopzet, zouden de Britten weleens genoodzaakt kunnen zijn terug te keren naar de plasticine.

Wat Flushed Away nu zo speciaal maakt, is dat men er toch in geslaagd is de typische Aardmanlook te bewaren. Men is namelijk vertrokken van hun vertrouwde kleipersonages met hun ronde vormen en bolle oogjes en heeft die dan met de computer ingescand. Ook de Britse humor is overeind gebleven.

Het in Bristol gevestigde en in kleianimatie gespecialiseerde Aardman Animations Ltd. werd vooral bekend met het succesverhaal van de Wallace & Gromitfilmpjes van het duo Nick Park en Peter Lord. Voor The Wrong Trousers (1993) en A Close Shave (1995), met de excentrieke Britse uitvinder Wallace en zijn even loyale als stilzwijgende hond Gromit in de hoofdrollen, behaalde de studio Oscartriomfen.

Ook de lange animatiefilm Wallace & Gromit in the Curse of the Were-Rabbit was begin dit jaar nog goed voor een Academy Award. Die film, in Amerika bejubeld als 'a triumph of claymation', was een coproductie tussen het Britse Aardman en het Amerikaanse DreamWorks Animation. Die samenwerking was in 2000 zeer hoopvol begonnen met Chicken Run en zou in totaal voor vier of vijf lange animatiefilms gelden.

Hollywood was al lang geïnteresseerd in de Britse animatiefilmers uit Bristol. De meest tot de verbeelding sprekende anekdote is ongetwijfeld die van een animator die in 1994 bij Aardman ging werken en daar een hapklaar contract van Disney zag liggen, goed voor drie films. Het contract werd nooit ondertekend, de Aardmanstudio wou immers zijn artistieke onafhankelijkheid niet zomaar prijsgeven.

Maar uiteindelijk lieten ze zich toch overhalen om in zee te gaan met DreamWorks. De afspraak leek duidelijk: Aardman zou vanuit Bristol blijven doen wat ze het beste deden, namelijk originele verhalen verzinnen én maken met kleianimatie, en DreamWorks zou voor de financiering en distributie zorgen.

Voor miljoenen Wallace & Gromitfans was het dan ook schrikken toen een tijd geleden bekendraakte dat de Aardmanstudio voor zijn nieuwe animatiefilm Flushed Away gebroken had met de vertrouwde 'claymation'-techniek en voluit voor CGI of computeranimatie had gekozen.

Op het vlak van CGI had DreamWorks al heel wat ervaring opgebouwd én commercieel succes gekend met titels als Antz, Shark Tale, Madagascar en natuurlijk de Shrek-franchise. Aardmanproducent Peter Lord probeerde de fans gerust te stellen met de mededeling dat men in Bristol met kleianimatie zou blijven werken, maar voor Flushed Away moest er dus wel verhuisd worden naar de animatiestudio van DreamWorks in het Californische Glendale.

Een van de redenen voor die beslissing was van puur artistieke aard. In het verhaal van Flushed Away, over de mondaine huismuis Roddy St. James (stem van Hugh Jackman) die vanuit zijn luxueuze Kensingtonflat toevallig terechtkomt in de ondergrondse rioolwereld van Londen, speelt water een belangrijke rol en daar is de kleitechnologie absoluut niet geschikt voor. Een ander probleem zou de omvang van de sets geweest zijn, die bij de traditionele claymationaanpak noodzakelijk zijn.

Toen Flushed Away begin deze maand in de Amerikaanse bioscopen in roulatie kwam, presteerde de film met een eerste weekendrecette van zo'n 19 miljoen dollar weliswaar behoorlijk aan de kassa, maar dat was niet voldoende om concurrent Borat van de eerste plaats te verdringen. En hoe dan ook minder dan verwacht voor een film die ruim 140 miljoen dollar gekost heeft. Enkele weken later kondigde DreamWorks aan dat de studio van plan was een deel van de kosten maar meteen af te schrijven, ook al moest Flushed Away op dat moment nog aan zijn wereldwijde carrière beginnen. Kortom, het vertrouwen was zoek.

Wordt de samenwerking tussen Aardman en DreamWorks nu meteen afgeblazen? Of komt er gewoon geen hernieuwing van het contract? Volgens de Amerikaanse studio zijn er voorlopig 'geen concrete plannen'. Voor zijn eigen toekomst heeft DreamWorks Animation hoe dan ook voldoende CGI-projecten op stapel staan, zoals Shrek 3 (voor de zomer), Bee Movie, Kung Fu Panda en Madagascar 2.

>5

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234