Zaterdag 05/12/2020

Van noodlijdende club tot Europese reus

Borussia Dortmund gaat vanavond in een kolkend Signal Iduna Park op jacht naar de finale van de Champions League, 16 jaar nadat de club het kampioenenbal won. Borussia groeide de voorbije jaren in recordtempo uit tot de tweede grootste club van Duitsland, na Bayern München.

Toen Club Brugge Dortmund in 2003 in de voorronde van de Champions League elimineerde, moest de club uit Westfalen bij Bayern München twee miljoen euro lenen om het gat in het budget dicht te rijden.

Tien jaar later is Borussia structureel uitgegroeid tot de tweede club van Duitsland. Borussia werkt intussen met een budget van 189,1 miljoen euro, maar ook op sportief vlak nestelde de club zich de voorbije jaren in de hoogste regionen van de Bundesliga. In Europa is de club opnieuw een grote naam.

Het keerpunt kwam er in 2008 met de komst van Jürgen Klopp (45), die furore maakte als trainer van Mainz. Klopp nam het roer over van Thomas Doll, die de club op een dertiende plaats had geparkeerd in de Bundesliga.

De immer enthousiaste Klopp leidde Borussia achtereenvolgens naar een zesde en een vijfde plaats in de competitie, voor Borussia helemaal naar zijn hand begon te voetballen. Klopp kaapte de landstitel in 2011 en 2012 weg voor de neus van Bayern München, dat hij vorige zomer helemaal voor schut zette door de Beierse club ook in de finale van de DFB Pokal te kloppen met 5-2.

Wie Klopp zegt, zegt Begeisterung. En jeugd, want de voormalige verdediger bracht met Hummels (24), Gündogan (22), Götze (20), Reus (23) en Lewandowski (23) flink wat jong talent aan de oppervlakte.

Lage spelerslonen

Borussia Dortmund groeide structureel mee met de sportieve successen. Het clubbudget groeide tussen 2007 en 2011 van 90,3 tot 138,5 miljoen euro, maar vorig jaar schoot dat bedrag nog eens met een ruk de hoogte in. De inkomsten stegen met 42 procent tot een record van 215 miljoen euro. De verkoop van spelers niet meegerekend, bleef daar nog altijd 189,1 miljoen van over. Daarmee klom Borussia in één jaar tijd ook van de zestiende naar de elfde plaats op de ranking van de Europese budgetten.

Dat de club financieel gezond is, mag blijken uit het feit dat 'slechts' 80 miljoen euro wordt uitgegeven aan spelerslonen. Bij grote concurrent Bayern, dat dit seizoen de Bundesliga overheerste, is dat het dubbele.

De inkomsten uit sponsoring stegen intussen met 16 procent tot 58 miljoen, de merchandising en catering groeide met 41 procent tot 37 miljoen euro. Een flink stuk van de inkomsten is evenwel verzekerd door de trouwe aanhang. Vorig seizoen lokte Borussia Dortmund gemiddeld 80.500 toeschouwers per wedstrijd naar het Signal Idura Park, wat telkens goed is voor meer dan een miljoen euro aan inkomsten.

Gele muur

Geen enkele club in Europa lokt gemiddeld meer toeschouwers dan Borussia. In Dortmund komt er meer volk kijken dan in Barcelona (79.600 gemiddeld) en Manchester United (75.400 gemiddeld). Dé attractie van het voormalige Westfalenstadion is de Südtribune. Die vormt achter het doel de grootste staantribune in Europa, met liefst 24.454 plaatsen.

Voor Europese wedstrijden wordt die capaciteit teruggebracht tot 15.000 plaatsen, maar de Gelbe Wand (gele muur) met de fanatiekste fans maakt indruk op elke tegenstander.

Real Madrid mag dan al favoriet zijn in het dubbele duel met Dortmund, de 'Koninklijke' kijkt beter uit, want het team van Klopp bleef in zijn tien laatste Europese confrontaties ongeslagen. Borussia won zes keer en speelde vier keer gelijk. Met deze Champions League boort Dortmund overigens een nieuwe goudmijn aan, want het kampioenenbal bracht de wassende reus van het Duitse voetbal al bijna 55 miljoen euro op.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234