Dinsdag 20/04/2021

Van motel tot luxehotel

Het hotel: arena voor drama, liefde en misdaad. Kortom, een plek die tot de verbeelding spreekt.

Dat hebben ook de makers van het boek Grand Hotel begrepen. Het indrukwekkende overzichtsboek schetst de evolutie van het hotel van een geïsoleerde, utilitaire structuur naar een cultureel fenomeen. Zo komen we te weten dat hotelkamers in de negentiende eeuw strikt gescheiden waren voor mannen en vrouwen en dat het Waldorf Astoria in 1931 een handleiding had voor het personeel die maar liefst 270 bladzijden telde. Met onder andere het gebod om telkens beleefd 'goedemorgen' en 'goede avond' te zeggen alsof het van harte was.

Het boek is ingedeeld in vier thema's: reizen, sociaal, design en cultuur. Het zit boordevol verhalen, over de opkomst van de hotelbar, de opstand bij het Palace Hotel in San Francisco of de trend van 'glamping', oftewel 'glamorous camping'. Dat laatste is een vorm van kamperen, maar dan zonder insecten, vuil zand en luide Hollanders. De ongemakken van het kamperen worden voor 'urban hipsters' vervangen door luxueus reizen met een licht kampeergevoel. Zo is er in Berlijn een hotel met kamers waarin een caravan geparkeerd staat met daarvoor een tafeltje en klapstoelen.

Interessant is natuurlijk hoe het hotel figureert in kunstwerken. Stephen King vertelt in The Shining op bloedstollende wijze hoe schrijver Jack Torrance tijdens de lange winter een oogje in het zeil houdt in het geïsoleerde Overlook Hotel en daar waanzinnig én bloeddorstig wordt. Professor Humbert Humbert en zijn stiefdochter Lolita reizen rond en verblijven in motels om de aard van hun relatie geheim te houden. Nicholas Cage drinkt zichzelf dood in een motelkamer in Leaving Las Vegas. En dan hebben we het nog niet gehad over de beroemde douchescène die zich afspeelt in Norman Bates' motel. Verder vertelt Matthew Weiner in een interview over de belangrijkste plotlijnen uit Mad Men die zich afspelen in hotels.

Behalve figurant of zelfs hoofdrolspeler - denk aan Chateau Marmont in Sofia Coppola's Somewhere - zijn hotels vaak ook katalysator in de productie van kunst. Mark Twain was een van de eerste schrijvers die woonden en werkten in het Chelsea Hotel in New York. Hij kreeg navolging van onder meer Dylan Thomas, Arthur Miller en Charles Bukowski. Bob Dylans video voor Subterranean Homesick Blues is onlosmakelijk verbonden met het Savoy in Londen. Daar verbleef hij met zijn entourage en ontmoette er voor het eerst The Beatles. D.A. Pannebaker legde in de legendarische documentaire Don't Look Back een groot deel van zijn hotelactiviteiten vast.

Van de meest groezelige motels tot luxueuze hotels, op het decadente af, van Patti Smiths herinneringen aan haar leven in het Chelsea Hotel tot zwart-witfoto's van Allen Ginsberg in het Beat Hotel in Parijs. Grand Hotel is een doorwrocht werkstuk dat hotels belicht vanuit verschillende hoeken. Een rijk en boeiend boek dat veel interessante verhalen aanhaalt, maar er helaas nét niet diep genoeg op ingaat.

Grand Hotel.Redesigning Modern Life, Hatje Cantz, 336 p., 39,80 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234