Zondag 28/02/2021

Van kwaad naar veel erger

Dit is het verhaal van 'bepaalde kinderen' die wel gedoemd lijken om verkeerd terecht te komen

Drama l Certi bambini HHH

Jan Temmerman

De Engelse vertaling Stolen Childhood vult concreet in wat de Italiaanse titel Certi bambini veel mooier suggereert. Dit is het verhaal van 'bepaalde kinderen', van kinderen die aan hun lot worden overgelaten, kinderen wier jeugd hen ontnomen wordt omdat ze voor zichzelf moeten zorgen. Kinderen ook die wel gedoemd lijken om verkeerd terecht te komen omdat er niemand (meer) is die nog de moeite neemt om hen het verschil tussen goed en kwaad uit te leggen, hen duidelijk te maken dat er wel degelijk een grens bestaat tussen kwajongensstreken of kleine criminaliteit en onherroepelijke misdaden.

De regisseurs van Certi bambini, de tweelingbroers Andrea en Antonio Frazzi, baseerden zich voor deze harde, integere maar confronterende film op het gelijknamige boek van de Napolitaanse schrijver en journalist Diego De Silva, die zelf ook meewerkte aan het scenario. Het verhaal situeert zich in een of andere voorstad van Napels, alhoewel de locatie niet bij naam genoemd wordt. Kwestie van duidelijk te maken dat gelijkaardige zaken zich in zowat elke hedendaagse grootstad kunnen voordoen.

Het hoofdpersonage is de elfjarige Rosario (sterk vertolkt door Gianluca di Gennaro). Rosario is met de metro op weg om ergens te gaan voetballen. Zo lijkt het althans. Tijdens de rit gaan zijn gedachten en herinneringen zowat alle richtingen uit en het is op die manier dat je stilaan een beeld krijgt van dat jonge leven. Dat stream-of-consciousness-procédé zorgt ook voor een ingebouwde spanning, want er hangt een vreemd soort noodlottige dreiging in de lucht.

In flashbacks zie je Rosario spelen met zijn vriendjes. Het zijn zowel onschuldige als soms ook gevaarlijke spelletjes, zoals blindelings een drukke autoweg kruisen. Voor de kick, en om niet voor elkaar onder te doen. Inbraken, homo's in elkaar trappen (na zelf eerst als 'lokaas' gefungeerd te hebben) of voorbijgangers beroven, het gebeurt allemaal met hetzelfde gemak en dezelfde vanzelfsprekendheid. Het lijkt wel alsof de clan van Rosario nooit iets anders gezien of gekend heeft. Het is de wet van de straat, het is een kwestie van overleven. En op de achtergrond kijken certi uomini, bepaalde volwassenen, stilzwijgend maar aandachtig toe. De Camorra, de Napolitaanse variant van de maffia, kan altijd wel nieuwe rekruten gebruiken.

Maar Rosario is niet alleen maar een jonge tiener die opgroeit voor galg en rad. Je ziet bijvoorbeeld hoe hij op zijn manier zorg draagt voor en bekommerd is om zijn zieke, dementerende grootmoeder. Zij is blijkbaar het enige familielid dat hem nog rest. En Rosario doet zelfs af en toe wat vrijwilligerswerk in Casa Laetizia, een opvangtehuis voor zwangere meisjes. Daar werkt ook Santino (Arturo Paglia), een sociaal assistent naar wie Rosario opkijkt als naar de vader die hij wellicht nooit gehad heeft. In dat opvangtehuis verblijft ook de zwangere Caterina (Miriam Candurro) en Rosario is nauwelijks in staat zijn verliefde tienerogen van dat mooie meisje af te houden.

Allerlei situaties, emoties, confrontaties, dromen en andere herinneringen passeren dus de revue in die opeenvolgende flashbacks. Maar de metrorit kan niet eeuwig blijven duren. Aan het einde van deze reis door Rosario's geheugen wacht de toekomst. Maar wat voor toekomst kunnen certi bambini nog verwachten? Waarom worden sommige kinderen op de wereld geschopt, alleen maar om hen dan zomaar in de steek te laten?

Regie Andrea en Antonio Frazzi Vertolking Gianluca di Gennaro, Arturo Paglia, Miriam Candurro, Carmine Recano Land Italië Speelduur 94 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234